Recenze BMW 330 diesel Touring Steptronic
“Známky přiděluji s ohledem na to, že vůz nemám dlouho a nejezdil jsem s ním v zimě. Časem budu recenzi doplňovat a hodnocení upravovat.”
Rok výroby:2005Typ motoru:2993Stav km při koupi:146 120 kmStav km nyní:147 300 kmZpůsob řazení:automatStatus vozu při koupi:ojetýJak dlouho auto používáte?2 měsícePrůměrná spotřeba:6,6 l/100 kmVloženo:17. 4. 2011
Předchozí auto:Daihatsu Cuore Fiat Bravo Fiat Punto VW Golf IV VW BoraŠkoda Octavia Audi A6 Volvo V40
Koupili byste další auto tohoto výrobce?ano
Závady a opravy na autě
Přestože jsem vůz koupil jako ojetý, nevykazuje prozatím žádné vady ani poruchy. Téměř šestileté BMW je ve vynikající technické kondici. O to se zasloužil předchozí německý majitel, který k vozu nepustil jiného mechanika než toho z BMW, do jejichž servisu jezdil i po uplynutí záruční lhůty. Rozdílný přístup servisních pracovníků jsem zaznamenal zanedlouho po pořízení vozu. Dostal jsem k němu úplně nové letní pneu, které jsem nechal na disky namontovat v pneuservisu. Zaprvé mi přijde, že kola nejsou dobře vyvážená, protože ve vyšších rychlostech se začíná sice jen lehce kmitat volant, ale kmitat by neměl vůbec. Navíc krátce po přezutí jsem zaznamenal divný zvuk od zadního kola. Vizuálně se zdálo vše v pořádku. Prohlížel jsem zavazadelník, zda něco uvnitř – třeba deštník, neklepe o obložení kufru a nic. Nakonec jsem vyndal klíč na kola a kolo jsem zkusil dotáhnout. Světe div se, z pěti šroubů jsem dva dotahoval bez větší námahy o čtvrt otáčky a zbylé tři jsem musel dotáhnout také. Pro jistotu jsem překontroloval zbylá tři, která byla v naprostém pořádku. Vzhledem k tomu vyvozuji závěr, že jedno kolo v pneuservisu prostě odflákli.
Hodnocení a zkušenosti s autem
Původně jsem BMW před domem mít nechtěl, ale situace mě přiměla do BMW sednout a zkusit jej. Prakticky okamžitě si mě získalo útulným a příkladně ergonomickým interiérem. Z ekonomických důvodů jsem musel odmítnout nabízenou Audi A6 Avant Quattro 2,7Tdi Tiptronik z roku 2006. Hned vedle ní stál černý BMW Touring. O třídu nižší kategorie auta mě zpočátku neoslovila. Vlastně jsem se nechtěl ani svézt. Až po několika dnech jsem svolil, že bych o tomto BMW mohl uvažovat, ale musím se nejprve svézt. Po necelých deseti kilometrech absolvovaných za volantem bavorského vozu ze mě okamžitě udělalo příznivce této značky. Jedná se o typ E46. BMW 330d Touring Steptronic – tak zní celé jeho jméno. V překladu znamená, třetí řada BMW v provedení kombi s dieselovým šestiválcovým motorem o objemu 2993 cm³ a výkonem 150kW, což je 204 koňských sil, kterých vůz dosahuje při 4000 otáčkách za minutu. Točivý moment motoru o velikosti 410 N.m propůjčuje vozu schopnost trhat asfalt a nadprůměrný zátah již od nízkých otáček. Automatická převodovka Steptronic má pět rychlostních stupňů a používat jí můžete v klasickém jízdním režimu D (drive = jízda), v režimu SD (sport drive) jednoduchým přesunutím voliče doprava, nebo se vyblbnete možností manuálního řazení klasicky „ťukáním +/-“. Steptronic funguje naprosto plynule a pro většinu řidičů také dostatečně rychle. Řadí rozhodně rychleji než byste řadili vy s manuální převodovkou, ale závodní sekvenční řazení to samozřejmě není. Motor silák je umístěn vpředu, pohon obstarává zadní náprava, ke které je výkon přenášen kardanovou tyčí a přes samosvorný diferenciál pak samostatně na obě zadní kola. Tento konkrétní vůz byl vyroben na konci dubna roku 2005 a jedná se tak o jeden s posledních kusů tohoto modelu. Zakoupil jej jako nový pan Uwe, který se o něj staral příkladně a důvodem prodeje byl nákup vozu nového a opět BMW. Pan Uwe k vozu dodal veškeré dokumenty, včetně dokladů o zaplacených servisních úkonech, vzorně vedené servisní knížky, všech klíčů k vozu, kompletního nářadí – mimochodem hever nikdy nepoužitý, stejně jako zcela netknutá dojezdová rezerva. Auto vozilo nekuřáka slušňáka, protože interiér je čistý. Vozidlo nebylo nikdy bourané, žádný plechový díl nebyl nikdy měněn, a přesto je karoserie bez větších vad na laku. Těch pár, které tam jsou, ty tam být prostě musí už z důvodu stáří vozu, jinak bych musel napsat, že auto je nové. Výbava vozu je poměrně bohatá a blíží se mému ideálu. Ideálem není, protože vozu chybí například bi-xenonová světla, ale moderní halogenové reflektory BMW mi posvítí na cestu také kvalitně. Takže co tu máme? Vnější výbava: Originál BMW alu kola 17“, Přední mlhová světla, Hagusy – podélný střešní nosník, Vnější chrom paket, Střešní elektrické okno, Parkovací asistent vzadu (PDC), Zadní světla s technologií Crystal, Vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla. Vnitřní výbava obsahuje: Všechny okna elektricky ovládaná, Vnější zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, Dálkové centrální zamykání, Automatická klimatizace, Originál BMW kazetové rádio s CD-měničem v zavazadlovém prostoru na 6 CD, Navigační systém typ MK4 (DVD nosič, MK3 má jen CD nosič), Palubní počítač, Tempomat, Sportovní multifunkční volant (ovládání pro rádio a tempomat, případně telefon a hlasové ovládání) výškově a podélně nastavitelný, Senzor světel, Dešťový senzor, Automatická clona vnitřního zpětného zrcátka, Sportovní látkové sedačky nastavitelné v osmi směrech včetně aktivních hlavových opěrek, Třístupňové vyhřívání předních sedaček, Nezávislé topení a větrání Webasto s dálkovým ovládáním, Loketní opěrka vpředu a vzadu, Dělená a sklopná zadní opěradla sedadel, Dělící síť mezi zavazadlovým prostorem a prostorem pro posádku, Dvojitá podlaha v zavazadlovém prostoru, Dálkové otevírání skla zadních výklopných dveří integrované v klíči. Bezpečnostní výbava: Přední dvoustupňové airbagy řidiče a spolujezdce, Boční airbagy vpředu, Hlavové airbagy vpředu a vzadu, předpínače bezpečnostních pásů vpředu, DSC – soubor elektronických systémů = elektronický stabilizační systém, ABS, rozdělovač brzdných sil, rozdělovač točivého momentu, kontrola prokluzu kol, brzdový asistent – vše vypínatelné, Automatické odemčení vozu v případě nehody, Automatický uzávěr paliva v případě nehody, Automatické odpojení baterie v případě nehody. Subjektivní zajímavosti a postřehy: Přední ostřikovače skla mají samostatnou nádrž na vodu (5,3L) a ostřikovač zadního skla má také svou samostatnou nádrž na vodu (2,3L), která je umístěna ve stěně zavazadlového prostoru. Hrdlo této nádrže je umístění ve „futrech“ zadních výklopných dveří. Líbí se mi také možnost ručně nebo dálkově otevřít pouze sklo dveří zavazadlového prostoru. Nikdo mi tak nemusí čučet do kufru. Další ne zcela běžnou funkcí je možnost otevřít, respektive zavřít okna (včetně střešního) přes dálkové ovládání v klíči. Prostě si sednete na zahrádku restaurace, a kdyby bylo třeba zavřít okna vozu, jednoduše to uděláte od stolu. Co se postřehů týká, musel jsem si zvyknout na jiný pocit z řízení, což je dáno pohonem zadní nápravy. Vzhledem k tomu, že přední řiditelná kola jsou vlastně jen tlačena kupředu koly zadními, byl první den pocit z řízení takový zvláštní, avšak ne nepříjemný. Byl jen jiný a nyní už necítím rozdíl. Co je ale cítit stále – právě vzhledem k poháněným zadním kolům, že přední kola mají snahu kopírovat například vyjeté koleje na silnici. Říká se tomu, že volant tahá za ruce, ale i toto je o zvyku a není to nebezpečné. Je to jen specifikum poháněných zadních kol. Ovšem díky absenci rozvodovce vpředu, mají kola mnohem větší rejd, takže tam kde jsem se s Volvem neotočil, zvládne BMW s rezervou. Běžný zvenku, obrovský zevnitř – tak by se dal charakterizovat pocit z velikosti vozu. Zvenku nepůsobí BMW nějak mastodontně. Nakonec, jedná se jen o třetí řadu. Usednete-li ale dovnitř dopředu, první si všimnete té dlouhé kapoty. Aby ne, když do „trojky“ přišly zpravidla šestiválce. Pocit velikosti umocňují také vytažené lemy předních blatníků, které opticky kapotu rozšiřují do stran. Společně s tím, jak je uvnitř útulno, vše kvalitně slícované a vše podřízené komfortu celek působí naprosto úžasně. Jako by to auto v Mnichově postavili přímo pro mě. Řidič si užívá dokonalé ergonomie všech ovládacích prvků. Výborná jsou velká vnější zpětná zrcátka. Baterii vozu nehledejte vpředu, je totiž v podlaze nad podběhem pravého zadního kola a inženýři BMW jí tam umístili úmyslně kvůli rozložení váhy mezi přední a zadní nápravu. Pokud vás tedy někdo požádá o pomoc se startovacími kabely, máte v motorovém prostoru speciální kontakty pro tuto činnost. A nebojte, baterie je stejně dobře přístupná jako vaše boty v botníku. Drobné (klasické) nedostatky: Především ženy a řidiči menšího vzrůstu budou dlouho pěstovat odhad díky dlouhé přední kapotě. A protože zde píšu o Touringu (kombi), je jasné, že couvání bez parkovacího asistenta si vyžádá cvik a zkušenost. To se ale týká všech kombíků. U této řady a u Touringu je nedostatkem velikost zavazadlového prostoru. Jsme národ chatařů a kutilů, a tak jsme deformovaní při hodnocení této části vozu. Za sebe musím říct, že golfový bag stejně jako bágl s hokejovou výstrojí se mi do kufru vejde, aniž bych musel sklopit sedačky, tudíž je velikost v pořádku. Vše ostatní – kufr, kočárek a další věci jsou totiž menší než zmíněný hokejový bágl. Pro dokreslení velikosti zavazadelníku uvedu, že jsem v něm odvezl sadu zimních kol 16“ normálně postavenou a bez sundání rolety kufru. Dveře jsem zavřel v pohodě. Tvrdí se, že „trojka bávo“ trpí nedostatkem místa na zadních sedadlech. Kdo tohle prvně řekl, měl by dostat pohlavek. První generace Octavia, respektive místo na zadních sedadlech – myslím tu, kde měly přední sedadla plastový kryt na zadní straně opěradel, je proti „trojce“ garsonkou. Při mých 176cm výšky jsem si pohodlně nastavil přední sedačku a poté jsem si komfortně sedl dozadu. Nechal bych se tam klidně odvézt do Itálie.
Jízdní vlastnosti, spotřeba, charakteristika vozu: Podvozek „trojky“ je příkladně tuhý a pevný. Nekompromisně vám předává informace o menších i větších nerovnostech na silnici, ale neprudí. Zapomeňte na zvuky dorazů tlumičů, na nějaké nepříjemné rázy a podobné bubáky. BMW má sportovní geny křížené s maximálním komfortem, takže výsledek stojí za to. Před tímto autem jsem měl jednoho Korejce, dva Italy a několik koncernových aut jako Oktávku, Boru, Golfa, Audi, ale žádné z těchto aut nedávalo tak jasnou a kvalitní zpětnou vazbu přes podvozek i řízení. Spotřeba je ožehavým tématem. Já osobně jezdím dynamicky, ale bezpěčně. Znamená to, že obec je mi svatá a nikdy tam nejedu přes 60 km/h. 50-58 km/h je prostě standard. Obecní měřiče rychlosti mi to potvrdí. Na české dálnici se zase bojím rychlých policejních Passatů, takže do 150 km/h výjimečně a spíš těch 140 km/h. Jasně, občas to sem tam na D1 a D5 pustím z kopce na 190 km/h, ale jen na pár stovek metrů. Silnice I. třídy jezdím mezi 80 a 110 km/h – podle nálady, spěchu, počasí, provozu a denní době. Do Německa to mám, co bych smrkovou šiškou dohodil a tam se na rychlostně neomezených úsecích můžu a umím rozšoupnout. Díky tomu vím, že tohle auto s tímhle motorem spolehlivě táhne do 230 km/h a na 250 km/h se umí dostat v pohodě. Poměry dálnice, I. třída, město, mám 20%, 60% a 20%. Palubní počítač mi ukazuje průměr 6,6. Když jsem tomu hodně nakládal, měl jsem spotřebu 8,4. Toto auto je svým charakterem takový chameleon. Dokáže splynout s davem v silničním provozu, ale patří tam stále mezi ty opravdu krásné vozu, takže šedá myš ani náhodou. Prostě jen nenápadný. Pokud ale chcete, udělí lekci mnoha autům. Nelituji ani na chvíli, že mám BMW a že mám právě tento motor a Steptronic.
Doporučení: Kvalitní technika si vyžaduje kvalitní přístup. Do auta nenatankuji nic jiného než Verva diesel od Benziny. Podle laboratorních výsledků se jedná o nejkvalitnější naftu na českém trhu. Pokud byste chtěli tankovat u Shellu, zapomeňte na V-power, protože výsledky ukázaly, že je to „+/-„ stejná nafta jako ta obyčejná 95. Pokud jí ale budete tankovat v Německu, tak po hrdlo nádrže. Tam je V-power opravdu V-power. Výsledky testu jsou k dohledání na internetu. Servisu se nebojte. Díly stojí o něco málo více než na Škodovku, mnohem méně než na Francouze a Japonce. Navíc model E46 je pro svou oblíbenost tak rozšířený, že použité originální díly mají na každém lepším vrakovišti a druhovýroba se také činí. Například olejový filtr lze koupit od 180 do 900 Kč podle výrobce. Za dvě stovky Champion, za devět Valeo. Žhavicí svíčky za 300 Kč kus. Prostě klasika. Když se rozpadne turbo, nebo vysokotlaké čerpadlo vstřiků, je jedno jestli máte Francouze nebo Němce, protože je to vopruz vždycky. Naštěstí se BMW hodně kamarádí s Boschem a existuje hodně servisů Bosch, kde umí mnoho věcí opravit nebo repasovat.
Pojištění: Táta mi řekl, že jsem blázen, že třílitr bude za ránu. Internet má hodně srovnávačů pojištění, ale těmi bych se neřídil. Nebuďte líní, zvedněte zadek a oběhněte pár pojišťoven. Je tedy pravda, že já sám jsem obchodník České pojišťovny, takže pojištění jsem si udělal krásné, ale přesně takové umím pro kohokoliv jiného. Zatímco hladový soused si za stejný obsah motoru platí ročně 9 tisíc, já jsem si to udělal za 5500 Kč včetně pojištění čelního skla. A proč hladový? Než aby přišel, že by to chtěl levněji, raději to bude mít za devítku, ale s vědomím, že mi nedal vydělat na provizi za sjednání. Jinak on sjednával nejlevněji na internetu… Internet neumí srovnávat tzv. osobní budžety jednotlivých obchodníků. Umí porovnat jen slevy pojišťoven, takže výsledek je hodně mimo cíl.
Musím poděkovat autorovi recenze. Je to málem jak novinářský článek :) Takové recenze číst je radost. Toto auto má sousedka ještě v XD a to už je pro mne velmi zajímavá kombinace. Dnes v roce 2016 se už tato auta dají sehnat za dobré peníze, a tak mít 6-ti válec s takovým výkonem a automatem už je velmi reálné. Jistě lepší než nové 1,0 000 nic motory. Ty sice jedou, no ale jak dlouho - prostě spotřební zboží! K recenzi by mne zajímal vývoj servisu, poruch, ceny atd. Jinak přeji hodně štěstí, radosti a palec nahoru! :))
12.03.2016 | 11:19:37 | Zdeněk
| 62.245.72.*Reagovat
Komentáře uživatelů k recenzi BMW 330
BMW 330
Musím poděkovat autorovi recenze. Je to málem jak novinářský článek :)
Takové recenze číst je radost. Toto auto má sousedka ještě v XD a to už je pro mne velmi zajímavá kombinace. Dnes v roce 2016 se už tato auta dají sehnat za dobré peníze, a tak mít 6-ti válec s takovým výkonem a automatem už je velmi reálné. Jistě lepší než nové 1,0 000 nic motory.
Ty sice jedou, no ale jak dlouho - prostě spotřební zboží!
K recenzi by mne zajímal vývoj servisu, poruch, ceny atd. Jinak přeji hodně štěstí, radosti a palec nahoru! :))
12.03.2016 | 11:19:37 | Zdeněk | 62.245.72.* Reagovat
Velice dobrá a kvalitní recenze. Děkuji
11.04.2012 | 16:28:23 | petiz | 93.185.62.* Reagovat
prostor na zadních sedadlech
Se 175cm se nedivím, že to stačí, já mám 197cm a pro mě je to auto už opravdu malé:)
03.08.2011 | 11:01:21 | Queeg | 195.178.87.* Reagovat
konečne dobrá recenzia,bmw3 je krásne auto ale viac sa mi páči sedan.tak nech sa darí.
18.04.2011 | 21:17:39 | . Reagovat
Pěkná recenze , at slouží .
17.04.2011 | 21:11:17 | Reagovat