Reprezentativní vozidlo, s promyšlenou aerodynamickou karoserií, vzhledem ke stáří velice svižné a pohodlné, méně přesné ale lehké řízení, pomalejší řazení (páka na volantu, spotřeba vzhledem k váze vozu a objemu motoru přiměřená. max rychlost 170 km/hod, brzdy kotoučové na všech kolech - nelogicky jednookruhová brzdová soustava? i přesto však vysoká míra pasivní bezpečnosti cestujících.
Celkově hodnotím tento vůz velice kladně vzhledem k jeho věku a charakteru určení v provozu, jsem s ním spokojen a to při projížďkách jen stvrzují pohledy míjejících či předjížděných Fobiatiků a jim podobných :o)
Kdo má dnes T603, je to pro něj srdeční záležitost a neřeší , s odpuštěním, pitomosti. V jedné životní etapě jsem postupně vlastnil čtyři vozy tohoto typu v různých konstrukčních provedeních - od jedničky z r. 1960 přes dvojky z r. 1964 a 1966 až po poslední kotoučovku z r. 1974. S vozy jsem jezdil do r. 1997 a moje zkušenosti by se daly s odstupem doby shrnout asi takto: Tatra s libovolným s motorů F,G,H, pokud je seřízený, vůz je celkově udržovaný a řidič umí a ví, dokáže s lehkou nohou řidičovou jet i za 9,5 l/100km. Průměr v kombinované spotřebě 40% okreska - 20% město - 40% slušná 1. třída dělá od 11 do 13 litrů na 100km. Pokud ji trošku proženete, bez problému uhání 130 - 150 km/h, ale čekejte pak klidně i 16 l/100km. V zimě spotřeba vzrůstá minimálně o 1,5 l na 100 km a pokud se topí bufikem, tak zhruba 0,5 - 0,75 l spálí topení za hodinu. Spotřeba oleje nebyla příliš vysoká - cca 0,5 l/1000 km. Často se zmiňuje horší směrové vedení Tatry - pravdou je, že je dost citlivá na poryvy bočního větru třeba při výjezdu z úseku v lese do volné krajiny. Já bych třeba z pohledu řidiče uvítal lepší stěrače, protože za hustého deště byly pomalé a měly úzké lišty. Řízení je dost přesné. Tatra hůře drží stopu ve vyjetých podélných kolejích, v zatáčkách se musí jezdit tak, jak to vyžaduje koncepce vozu. Hodně dělají pneumatiky - nejlepší byly Barum Elite Sport diagonálky 6,90x15. S radiálkami seděla hůře a v zatáčkách si co chvíli kvičela ... Řazení je úplně v pohodě, musí se jen dobře seřídit - není to ale snadná operace. Pak je to otázka dvou prstů a vzhledem k motoru se nejčastěji řadí 3-4-3. Akcelerační schopnost je dobrá, trojka se musí nechat trošku vytočit dále a pak už čtyřka letí... Zimní starty nebyly nikdy problém, pokud byl vůz připraven. Stačilo klikou protočit motor, zapnout zapalování a pak na jednu otáčku klikou chytila i při mínus 15°C. Samozřejmě, že se mohla startovat i startérem :-)). Provozní problémy bývaly s brzdami - pokud někde něco povolilo, pak to na ručku bývalo veselé. Zlobíval i posilovač u kotoučovky, občas AC pumpa nebo kabely ke svíčkám a fajfky. S sebou jsem vozíval klínové řemeny k ventilátorům, těsnění pod víka, olejový chladič - to byla blbá chyba na cestě, když praskl-, hlavu rozdělovače, nějaké kabely a fajfky ke svíčkám, svíčky, sadu fíbrových a měděných těsnění, vlnovec regulační klapky, AC pumpu, uhlíky do dynama, regulátor, cívku a u poslední i náhradní kostku zapalování. Většinou to stačilo pro případ první pomoci. Jako dobrou lapálii jen na závěr přidávám, že se v létě ve městě při pojíždění v koloně a stání na křižovatkách občas stalo to, že se v benzínu vedrem od motoru dělaly bubliny a pak se ji nechtělo nebo i chcípla. Řešilo to omotání AC pumpy mokrou hadrou a ruční dočerpání. Jinak T 603 je krásné, pohodlné a prostorné auto, které nebylo a není pro každého - tím nemyslím jen finančně. Je to vůz se specifickými vlastnostmi, který potřebuje pravidelnou a pečlivou údržbu a pokud ji má, pak si jeho možnosti vychutnáte. Dříve byly 603 servisovány v podníkových Tatra opravnách i výměnným způsobem celých skupin. Po zrušení těchto servisů začal být problém s většími opravami. Největší bolestí zůstávala koroze karoserie a obtížná sehnatelnost chromovaných dílů. Mechanických dílů je pořád mezi lidmi relativně dost. Jezdilo se mi s nimi velmi hezky a mám na ně jen ty dobré vzpomínky. Opravy na cestě - to bylo koření doby, to už se na moderních vozech prakticky nedá dělat, tenkrát to však byl standard řidičských dovedností a snad i otázka cti dojet a ne volat anděly.
Tak nadrz vpredu pri celnom naraze robi divi, ale to len pri naraze na pevnu prekazku..... Inak T 603 bola asi 2x tak tazka ako cokolvek ine v tej dobe na ceste. Takze havaria s nou bol skor problem druhej posadky....
To auto má víc jak 40 roků a přesto jízda v něm je i dnes zážitkem.Jízdní vlastnosti na úrovni aut vyrobených v 90 letech a jedno jestli vyrobených na východ či západ od nás.Jinak při čelním nárazu hoří i wolksvageny r. výroby 2000 a více s nádrží pod sedadly.Není to auto pro debily, pokud s ním jezdí "tatrovák"je stejně bezpečné jako Volvo S 60.Je to o tom vědět s čím jezdím, a přispůsobit tomu i styl jízdy.To auto předběhlo dobu minimálně o 20 roků a to je fakt, který nezměníš.Proto je o ně i dneska takový zájem.Kdo ho má je šťastný a kdo ne, jen závidí.
15.04.2012 | 22:12:36 | Pavel
| 88.102.36.*Reagovat
Nádherná, ale...
S tou promyšlenou aerodynamickou karoserií nevím nevím... Děda s ní jezdil jako papalášský šofér, a tvrdil, že ve vyšší rychlosti, nebo protivětru má tendenci se nadlehčovat předek. Bylo to dost nebezpečné. Ale jinak super auto, jen jí mít! Je to podle mě nejkrásnější reprezentační vůz. Kam se hrabou hranaté americké limuzíny, tohle bylo umělecké dílo! Už jako kluka mě to svádělo si ji pohladit po krásných lesklých oblinách. Mimochodem, člověk, který dělal její design navrhl i nákladní tatru 138, a je to na ní znát.
Když jsem byl ještě malej tak jsme ji měli.Měli jsme poslední typu.2.5l motor.Zvuk boží,auto prostorné. Je to zkvělá kára.A karoserie je moc pekná a dokonce T603 má kapotovaný podvozek.Stím teda začal už tatraplán.
Asi se v dnešní době nemá cenu bavit o spotřebě T603, to je klasika a veterán. Ale přddám zkušenost - táta měl motor 603 H a opravdu spotřeba byla kolem 10l po státovce (100km/h), okolo 11l-12l běžný provoz. maximum bylo 17l v zimě při pojížďkách do 5 km. Jinak to bylo super auto, nejlepší, co jsme kdy měli. Měli jsme jí od r. 1986-1994 a i v táto době, kdy už jí bylo 20 let sloužila výborně a jen tak někdo jí nepředjel.
Dobre, ale motor F nebol až tak úsporný, 13L / 100 km platí pre výborne nastavený motor H vo veľmi dobrom stave. Ono je to i tak jedno, Tatra 603 sa nekupuje kvôli spotrebe
mal som T603 s velmi dobrym motorom F. spotreba sa pohybovala od12 do 20 litrov na 100 km. (tych 20 litrov bolo v zime v mestskej prevadzke) moj dojem z jazdy je ze ma prilis lahky predok. na mokrej ceste bola T603 v zakrutach velmi nedotacava. inak som s nou bol spokojny.
Komentáře uživatelů k recenzi Tatra
Taky jsem je měl ...
Kdo má dnes T603, je to pro něj srdeční záležitost a neřeší , s odpuštěním, pitomosti. V jedné životní etapě jsem postupně vlastnil čtyři vozy tohoto typu v různých konstrukčních provedeních - od jedničky z r. 1960 přes dvojky z r. 1964 a 1966 až po poslední kotoučovku z r. 1974. S vozy jsem jezdil do r. 1997 a moje zkušenosti by se daly s odstupem doby shrnout asi takto:
Tatra s libovolným s motorů F,G,H, pokud je seřízený, vůz je celkově udržovaný a řidič umí a ví, dokáže s lehkou nohou řidičovou jet i za 9,5 l/100km. Průměr v kombinované spotřebě 40% okreska - 20% město - 40% slušná 1. třída dělá od 11 do 13 litrů na 100km. Pokud ji trošku proženete, bez problému uhání 130 - 150 km/h, ale čekejte pak klidně i 16 l/100km. V zimě spotřeba vzrůstá minimálně o 1,5 l na 100 km a pokud se topí bufikem, tak zhruba 0,5 - 0,75 l spálí topení za hodinu. Spotřeba oleje nebyla příliš vysoká - cca 0,5 l/1000 km. Často se zmiňuje horší směrové vedení Tatry - pravdou je, že je dost citlivá na poryvy bočního větru třeba při výjezdu z úseku v lese do volné krajiny. Já bych třeba z pohledu řidiče uvítal lepší stěrače, protože za hustého deště byly pomalé a měly úzké lišty. Řízení je dost přesné. Tatra hůře drží stopu ve vyjetých podélných kolejích, v zatáčkách se musí jezdit tak, jak to vyžaduje koncepce vozu. Hodně dělají pneumatiky - nejlepší byly Barum Elite Sport diagonálky 6,90x15. S radiálkami seděla hůře a v zatáčkách si co chvíli kvičela ... Řazení je úplně v pohodě, musí se jen dobře seřídit - není to ale snadná operace. Pak je to otázka dvou prstů a vzhledem k motoru se nejčastěji řadí 3-4-3. Akcelerační schopnost je dobrá, trojka se musí nechat trošku vytočit dále a pak už čtyřka letí... Zimní starty nebyly nikdy problém, pokud byl vůz připraven. Stačilo klikou protočit motor, zapnout zapalování a pak na jednu otáčku klikou chytila i při mínus 15°C. Samozřejmě, že se mohla startovat i startérem :-)). Provozní problémy bývaly s brzdami - pokud někde něco povolilo, pak to na ručku bývalo veselé. Zlobíval i posilovač u kotoučovky, občas AC pumpa nebo kabely ke svíčkám a fajfky. S sebou jsem vozíval klínové řemeny k ventilátorům, těsnění pod víka, olejový chladič - to byla blbá chyba na cestě, když praskl-, hlavu rozdělovače, nějaké kabely a fajfky ke svíčkám, svíčky, sadu fíbrových a měděných těsnění, vlnovec regulační klapky, AC pumpu, uhlíky do dynama, regulátor, cívku a u poslední i náhradní kostku zapalování. Většinou to stačilo pro případ první pomoci. Jako dobrou lapálii jen na závěr přidávám, že se v létě ve městě při pojíždění v koloně a stání na křižovatkách občas stalo to, že se v benzínu vedrem od motoru dělaly bubliny a pak se ji nechtělo nebo i chcípla. Řešilo to omotání AC pumpy mokrou hadrou a ruční dočerpání. Jinak T 603 je krásné, pohodlné a prostorné auto, které nebylo a není pro každého - tím nemyslím jen finančně. Je to vůz se specifickými vlastnostmi, který potřebuje pravidelnou a pečlivou údržbu a pokud ji má, pak si jeho možnosti vychutnáte. Dříve byly 603 servisovány v podníkových Tatra opravnách i výměnným způsobem celých skupin. Po zrušení těchto servisů začal být problém s většími opravami. Největší bolestí zůstávala koroze karoserie a obtížná sehnatelnost chromovaných dílů. Mechanických dílů je pořád mezi lidmi relativně dost. Jezdilo se mi s nimi velmi hezky a mám na ně jen ty dobré vzpomínky. Opravy na cestě - to bylo koření doby, to už se na moderních vozech prakticky nedá dělat, tenkrát to však byl standard řidičských dovedností a snad i otázka cti dojet a ne volat anděly.
05.06.2011 | 23:02:23 | Marek Reagovat
"pojazdne krematorium
Tak nadrz vpredu pri celnom naraze robi divi, ale to len pri naraze na pevnu prekazku..... Inak T 603 bola asi 2x tak tazka ako cokolvek ine v tej dobe na ceste. Takze havaria s nou bol skor problem druhej posadky....
20.05.2011 | 14:58:51 | eyo Reagovat
Pasivna bezpecnost v T603-ke??? To si snad robis srandu, ne???? Ty si asi nepocul nikdy o ich prezyvke "pojazdne krematorium", ze???? Dilino amatersky
03.06.2010 | 18:54:18 | Reagovat
RE:Pán je znalec
To auto má víc jak 40 roků a přesto jízda v něm je i dnes zážitkem.Jízdní vlastnosti na úrovni aut vyrobených v 90 letech a jedno jestli vyrobených na východ či západ od nás.Jinak při čelním nárazu hoří i wolksvageny r. výroby 2000 a více s nádrží pod sedadly.Není to auto pro debily, pokud s ním jezdí "tatrovák"je stejně bezpečné jako Volvo S 60.Je to o tom vědět s čím jezdím, a přispůsobit tomu i styl jízdy.To auto předběhlo dobu minimálně o 20 roků a to je fakt, který nezměníš.Proto je o ně i dneska takový zájem.Kdo ho má je šťastný a kdo ne, jen závidí.
15.04.2012 | 22:12:36 | Pavel | 88.102.36.* Reagovat
Nádherná, ale...
S tou promyšlenou aerodynamickou karoserií nevím nevím... Děda s ní jezdil jako papalášský šofér, a tvrdil, že ve vyšší rychlosti, nebo protivětru má tendenci se nadlehčovat předek. Bylo to dost nebezpečné. Ale jinak super auto, jen jí mít! Je to podle mě nejkrásnější reprezentační vůz. Kam se hrabou hranaté americké limuzíny, tohle bylo umělecké dílo! Už jako kluka mě to svádělo si ji pohladit po krásných lesklých oblinách. Mimochodem, člověk, který dělal její design navrhl i nákladní tatru 138, a je to na ní znát.
16.01.2009 | 23:59:39 | Standa Reagovat
Krása
Když jsem byl ještě malej tak jsme ji měli.Měli jsme poslední typu.2.5l motor.Zvuk boží,auto prostorné. Je to zkvělá kára.A karoserie je moc pekná a dokonce T603 má kapotovaný podvozek.Stím teda začal už tatraplán.
24.09.2007 | 10:35:43 | Bob Conti Reagovat
Asi se v dnešní době nemá cenu bavit o spotřebě T603, to je klasika a veterán. Ale přddám zkušenost - táta měl motor 603 H a opravdu spotřeba byla kolem 10l po státovce (100km/h), okolo 11l-12l běžný provoz. maximum bylo 17l v zimě při pojížďkách do 5 km.
Jinak to bylo super auto, nejlepší, co jsme kdy měli. Měli jsme jí od r. 1986-1994 a i v táto době, kdy už jí bylo 20 let sloužila výborně a jen tak někdo jí nepředjel.
16.10.2006 | 09:55:17 | Dan Reagovat
Motor F
Dobre, ale motor F nebol až tak úsporný, 13L / 100 km platí pre výborne nastavený motor H vo veľmi dobrom stave.
Ono je to i tak jedno, Tatra 603 sa nekupuje kvôli spotrebe
16.01.2006 | 10:05:15 | Mojžo Reagovat
7-13?
mal som T603 s velmi dobrym motorom F.
spotreba sa pohybovala od12 do 20 litrov na 100 km.
(tych 20 litrov bolo v zime v mestskej prevadzke)
moj dojem z jazdy je ze ma prilis lahky predok. na mokrej ceste bola T603 v zakrutach velmi nedotacava.
inak som s nou bol spokojny.
06.10.2005 | 18:31:03 | Rasto Reagovat