Kromě 3 spálených žárovek v potkávacích světlech zatim nic.
Daewoo Nubira 1.6. SX
Rád bych se tu kapku rozepsal o svém autě a zveřejnil realitu narozdíl od různých testů v "odbornejch" časopisech. Takže to bude dost dlouhý, ale doufám, že to bude stát za to.
Tam taky všude testovali Nubiru s motorem 1.8, kupodivu všude stejnou barvu se stejnou výbavou a stejnýma chybama. Jelikož jsem začal dojíždět do práce zhruba 100 km denně a na Feldě mi počet km přesáhnul 100 tisíc tak jsem začal mít strach z případnejch poruch, servisu atd. Taky mi chyběla některá už běžná výbava a na větší trase je větší šance něco trefit tak jsem zvažoval i bezpečnost takže vzhledem k (docela dobré) finanční situaci bylo rozhodnuto koupit nové auto.
Stanovil sem si prametry jaké chci a jakou výbavu:
Motor max 1.8, min. výkon 70 kW nafta nebo LPG, přední okna v el., el. zrcátka (hlavně vytápěný), přední mlhovky, klimatizace (stačí manuál) posilovač řízení, rozumný prostor pro lidi, kufr alespoń 300 litrů (když někomu stačí Fobie s asi 250 litrama ...) stavitelný volant, centrální zamykání (není nutný DO), rozumná záruka a servisní interval větší než měla Felda (15tis km). Cenu jsem si stanovil do půl mega s leasingem, nebo do 400tis v hotovosti.
Teď vynechám výčet zvažovanejch aut a jejich hodnocení, akorát musim uvést, že pro všechny případy jsem měl v záloze Fobii RS za 495 tis.
Chtěl jsem auto které koupím a už do doplňků nedám ani korunu nebo minimum. Felda mně stála tenkrát 225 tis a celkem se vyšplhala na 340 táců takže jsem s poučil a chtěl tam všechno hned.
Jak jsem řikal výbava SX zahrnuje posilovač řízení, ABS, manuální klimu s chlazenou schránkou na nápoje, 4x el okna a obě zrcátka, výškově stavitelnej volant (podélně ne) výškově stavitelné sedadlo řidiče i s regulací sklonu sedáku a bederní opěrkou, přední mlhovky, 2x airbag, tonovaná izotermická okna, rádio s kazetou a 6 repro.
Motor je 1.6 16V MPi s variabilní déklou sání, výkon 80 kW (109hp) při 5 800 ot, krouťák vrcholí na 150N/cm při 4000 otáčkách. Dealer mi ho přistavil na moje přání (a příplatek 36 500) se sekvenčnim vstřikovánim plynu s toroidní nádrží místo rezervy (47/cca40l), převodovka je manuál 5kvalt.
Barva je zelená metalýza za příplatek 8 tisíc, mimochodem normální barva je akorát bílá, zbytek jsou metly s příplatkem.
Záruka na auto a lak je 3roky/100tis km nebo 2 roky bez omezení počtu km, na prorezivění kastle 6 let i když je to celopozink. Jediný z čeho jsem musel slevit je servisní interval, ten je pořád jenom 15 tis km, rozvody se mnění po 60 tis. km.
Auto vyšlo celkem na 445 tis. s plynem a metalýzou. Stanmdardní rádio jsem nechtěl tak mi ho "amputovali" a odečetli z ceny, ještě jsem si tam nechal dát rovnou zimní pneu Matador MP 58 místo standardních Kumho. Jediný co jsem dokoupil byl teploměr s 2 čidlama za 700 kč. V současnosti mám auto 7,5 měsíce a najeto mam 21 500 km.
Vzhled navrhoval Pinifarina a líbí se mi víc než výtvory Guigiara (snad jsem to napal dobře) jako třeba Kalos. Předek je pěkně klínovitý s prolisem a světla s čirou optikou dávaji autu fakt pěkný kukuč, docela i sportovní.
Zadek je kapku "nakopnutej" potože zadní nárazník je dost mohutný, na zadním víku je zase prolis jako vepředu, celkově to na mně působí jako nějaká malá Amerika. Na kouzlo zadních světel mně upozornil až dneska po 7 měsících kolega z práce. Jsou tam malý odrazový plošky a vypadá to jako by byly světla z LEDek. Prostě nádhera. Neodpustim si rejpnutí do "moderních" aut. Nubira má 2 couvací světla a 2 zadní mlhovky. Zboku jsou výrazné boční lemy blatníků jako má třeba nové Mondeo. Auto má v barvě všechno (zrcátka, boční lišty, lištu na kufru) s doplńky z chrómu.
Vnitřek se mi líbí snad ještě víc. Světlé plasty "od pasu dolu" uprostřed pruh jako imitace dřeva, naštěstí dost "průhlednej" prostě vypadá natvrdo jako plast a ne dřevo, což se mi líbí, někdo řiká, že jsem úchyl. Uprostřed je kolem rádia a ovladačů stříbrnej panýlek a vrch palubky je z měkkého černého plastu. Na dveřích pokračuje "dřevo" a světle šedivý plast a na omak parádní tapecírunk, něco jako plyš. Přední sedadla jsou pohodlný ale nemaj moc boční vedení. Ještě že mám bederní opěrku, ta je parádní aby se záda neunavily na delší trasu, proto jí často přenastavuju.
U řidiče jde regulovat samozřejmě posun sedačky ale i výjška a sklon sedáku. Je dobré, že si člověk může zvednout sedák třeba vepředu a "utopit" se v sedačce. Pásy jsou samozřejmě s předpínači nebo jak se to jmenuje, je jich 5 3bodovýjch stejně jako opšrek hlavy. Vyloženě se mi líbí přístrojová deska s půlkulatym otáčkoměrem a stříbrnými obroučkami.
Podsvětlení je zelené u čísel, modrozelené kolem dokola a červené ručičky. Skoro jak to měla Felda, což je přesně muj vkus. Škoda že auto nemá signalizaci na zapnuté parkovačky a potkávací světla. Má akorát kontrolku na dálkový a 2 na mlhovky a škoda, že vypínače na prostřednim panelu svítí a nemaji kontrolku na přístrojovce.
Stahování oken má drobnou nevýhodu. Není to automatika. Ta je akorát na stažení okna u řidiče, u ostatních oken se musí tlačítko držet celou dobu, stejně jako při vytahování nahoru.
Místa je vepředu až až, prima je loketní opěrka ve které je držák na kreditky a je dělaná na 8 CDček. Před ní jsou 2 držáky na nápoje.
Odkládacích prostor je až až. V každejch dveřích je kapsa (i v zadních) před spolujezdcem je uzavíratelná schránka (nedá se zamknout) s částí chlazenou klimou a menší "okápek" pod ní. Pod rádiem je další slot, já tam dal teploměr, a pod prostředkem před fofrklackem je docela velká schránka, tam se vejde i menší videokamera a je v ní další 12V zásuvka. Ještě jedna malá zavírací polička je nalevo od řidiče. Na zadní straně předních sedaček jsou klasický kapsy. Volant se dá nastavovat akorát výškově, mně to stačí, do ruky padne dobře ale je docela velký.
Moc mi vyhovuje ventilace a klimatizace. Do schránky před spolujezdcem jde pořád studený nebo klimatizovaný vzduch. Takže i když mam zaplé topení tak se pití chladí. Vejdou se tam 4 ty tenčí 250ml plechovky. Výdechy klimatizace jdou nezávisle na sobě a na sklonu přivírat jako to šlo u Feldy a což už škodofka nepoužívá. Dobrý je že si můžu zapnout jenom vnitřní okruh vzduchu i když mám zaplé funění na vokna. U oktávky to třeba nejde. Sice se pak vokna po čase mlžej, ale když dojedu nákla´dák tak do doby než ho předjedu je to k nezaplacení. Ventilace má klasický polohy: nohy, xichtonohy, xicht, voknonohy a jenom na vokno. Další prima věc je že když mam zaplou klimu tak je jakoby dvouokruhová. Při poloze teplonastavovače když je mezi modrou a červenou tak nahoru jde studenej vzduch a na nohy mírně vlažný.
A závada jako kráva: dozadu nejsou žádné výdechy ventilace. Ani ty běžný co bejvaj pod předníma sedačkama! Cestou na slovensko jsem málem usmažil mladou! Když se chce někdo chladit vzadu tak musí sedět uprostřed (na tom nepohodlném místě) a funět na něj prostředkem mezi předníma sedačkama!
Zadní vokno je samozřejmě vyhřívané, ale stěrač nemá. Sice se fakt skoro nešpiní, ale v zimě by bylo hezký kdybych mohl shodit sníh nebo břečku.
Placu pro lidi je uvnitř až až a pohodlí je fakt super. Občas si sednu dozadu abych si to na parkovišti užil. Jelikož auto nepůjčuju tak si to asi za jízdy moc neužiju. Je zajímavý že Daewoo nepoužilo vohranej (trapnej) trik s vykousnutim opěradel předních sedaček kvůli kolenům. Prostě to není potřeba. Uprostřed je zadní sedačka vyvýšená takže i přes opěrku a bezpečnostní pás (obojí plnohodnotný) je to vzadu pro 2. Vepředu jsou 2 čtecí lampičky, vzadu jsou 2 světla se zpoždovačem.
Na dveřích u řidiče je spínač otevírání (ne jenom odemykání) víka kufru. Ještě je pod sedačkou spolujezdce zaklapávací šuplík. Samozřejmostí jsou 4 stropní madla, jedno s háčkem na hadry). Toť k interiéru všechno.
Kufr je na mně i zbytečně velký - 405 litrů, na tuhle třídu je ale malej. 6 beden piva se tam vejde i s nějakym tim nákupem, to mi stačí, kdyžtak jdou sklopit dělené sedačky. Samosebou je kufr osvětlený. Průšvih je že nemá zavírací madlo takže u každého obchodáku šahám furt svý lásce "na prdel" taky tapecírunk v kufru je jak koberec a je tam spíš na ozdobu než k nějaký funkci.
Jízdní vlastnosti: No zázrak to není. Sice podvozek ladil stejnej tým jako novou Vectru, ale na komfort. Sice se auto moc nenaklání, ale trošku přece takže to se sporťákem srovnání nesnese. Auto je tak vyvážený že je na hranici mírně přetáčivý (obzvlášť s mojí LPG nádrží). Mam z přetáčivosti u předního náhonu divnej pocit takže jsem se ještě s Nubirou nedostal do nějaký krajnosti, prostě to nechci riskovat. Oproti Feldě s rozpěrou kastle jezdim zatáčky asi o 30 km/h rychlejš a gumy ještě nehvízdaj. Na nerovnostech právě zadek občas nervozně poskočí. Blbej je přeposilovanej posilovač řízení. Je moc silný a ze začátku jsem kličkoval jak králík.
Převodovka se mi zdá dost přesná, nechápu co kdo viděl u testovanejch aut za nepřesnosti. Jde hezky zlehka a zapadnutí kvaltů je dost přesný a jistý. Možná má 1.8ka jinou převodovku. Sice má fofrklacek delší dráhy ale to mně vůbec nevadí.
Nakonec jsem si nechal motor. Z toho jsem byl zezačátku zklamanej než jsem zjistil rozdíly mezi 1.3 8V a 1.6 16V. Je parádně utlumenej. Hluk stoupá asi do 70 km/h a je na únosný úrovni, pak už je furt stejnej a nestoupá vůbec! To je paráda. Aerodynamickej hluk se ozývá někde od 170 km/h. Když to srovnam s tou Feldou podle stejnýho rádia. Ve feldě jsem měl běžně hlasitost 17, když jsem jel nad 100 km/h tak 22, pak už rezonovaly repráky (Sony Xplod 130W). V Nubiře jezdim s hlasitostí 10-12, když se chci vyřádit tak dam 17-19. Zvuk motoru (když už je slyšet) je krásně sytej asi jako Oktávka 1.6/74kW. 1.6ka je vážně pružná. Dokáže jet úsporně, ale zároveń když je potřeba tak se točí jak pila. Na řídící jednotce je znát, víc než na jakymkoliv jinym auto se kterym jsem jel, v jakym je módu. Když jezdim do práce a auto netočim a jedu na spotřebu tak držim otáčky mezi 1800-2500. To znamená na pětku jezdit od 70-90 km/h. Jenže pak se motor nechá vytáčet do maxima docela pomalu. Když dostane kapku "sodu" tak ožívá jak korejskej drak. Stačí projet pár vesnic 60kou na trojku (asi 3200 ot) a je z něj jinej motor. Do 3200 je to pak lepší a živější než předtim, ale od 4000 ot až k omezovači (6500) táhne jak utrženej ze řetězu.
V praxi to vypadá že na dálnici ve 120ti sešlápnu plyn a až do dvou set táhne prakticky lineárně, od 180ti kapku míň, ale myslim, že na 1.6ku je to dobrý. Předjíždění je fakt zážitek. Většinou jezdim v pohodě na pětku do 100 km/h a když je potřeba předjet (jedem tak 60), hodim tam za 3, plnej knédl a když už jsem před autem tak řadim rovnou 5 a jedu pohodově dál. Když je štěstí na křižovatky a provoz dá se ject na pětku prakticky pořád zhruba od 70 km/h a předjíždět se dá na pětku zhruba od 100 km/h. Ale i tak se asi motor točí až až. Při 100ce (oprava) tam je 3tis ot. Na dálnicích mně bavěj táhlý stoupání. Jezdím tak běžně 130-150 a když vidim jak některejm dejchavyčnejm autum dochází dech (většinou tuzeři) tak si je vychutnam na 180, což Nubira docela udrží do jakýhokoliv kopce, teda když je rozjetá nad 3k otáček. Kupodivu to není auto náchylný na boční vítr a i nerovnosti zvládá zhopnutim, což mi vyhovuje protože cestou do práce mam 3 přejezdy.
Se spotřebou jsem průměrně na 8,6 L plynu a ještě to klesá. K nastartování mi žere asi 0,6-0,7 l/100 benzínu. To je smůla že automat přepíná na plyn až po zahřátí na 40 st nebo u zahřátýho motoru po minutě. Všechny postřehy jsou samozřejmě z jízdy na plyn. Oproti benzínu se to ale už neliší. Při parkování jsem zezačátku "poladil" 2 za mnou stojící auta. Vidět je dozadu dobře ale nejsem zvyklý na ten "zadní čumák".
Abych to shrnul. Chrochtám si jak krtek v hlíně plný rousnic.
Pojistka mně stojí ročně 16 142 Kč se spoluúčastí 10%/10 tis. Servis v 15 ti. stál 4 301 Kč, protože muj dealer je asi nejdražší servis na Daewoo. Takže příště razím jinam a mělo by to bejt asi o 30% levnější.
Díly jsou dražší než na Oktávku, třeba blatníky a světla zhruba o 1000-1500 Kč. Neplánuju bourat tak to snad nehraje roli.
Závady: prakticky jediný je že mi už praskly 3 potkávací žárovky H7. Při té poslední jsem se přistih že jsem zapnul světla současně při startování. Možná to byla moje chyba. Pak mam malinko vyosenej volant doleva. Prej mi to rovnali geometrií při minulý servisce, ale je to furt stejné. Už jsem si zvykl, ale necham to opravit jinde.
Nakonec pár technickejch parametrů:
Délka - 4,5m
Šířka - 1,725m
Výška - 1,445m
Rozvor - 2,6m
*Provozní hmotnost - 1255 - 135kg, maximální 1665 kg
*Motor 1.6 MPi DOHC 16V 80 kW/5800ot, 150N/cm / 4000 ot.
*Benzín 91 okt (!!!)
Plusy:
+ Fakt pěkná, moc se mi líbí
+ Neokoukaná, každej se ptá co to je a dost se většině lidí líbí
+ Velký prostor uvnitř - plnohodnotný rodinný auto
+ Krásná palubka (obzvlášť podsvětlení) a pohodlí
+ Nedržkovali s LPGčkem
+ Motor mi vyhovuje (pro mně zázrak, pro někoho podprůměr)
+ Rozumný posunovadlo na sedačku - není tam ten bazmek co se o něj ve Fobii kopu do paty
+ Super výbava za ty prachy
Mínusy:
- Dozadu nejsou ŽÁDNÉ výdechy ventilace !!!!
- Nemá madlo na zavírání kufru
- Nemá kontrolky na potkávačky a parkovačky
- Nemá automatiku na stahování a vytahování oken
- Jízdní vlastnosti jsou průměr
- Atypická rozteč šroubů na kola (4x114,2 tušim)
- Atypickej rozměr pneu 195/55 R15 (vyřešil jsem výměnou za 195/50 R15)
- Až moc silnej posilovač řízení
- Dražší servis (snad ten další už ne)
- Při couvání do řady stejně pořád vystupuju a okukuju místo.
Komentáře uživatelů k recenzi Daewoo Nubira
Soptík
Som rád že sa daktorý ludkovia vedia slušne porozprávať o aute lebo kritizovať vie každý ale dačo pochváliť je asi pre dakoho problém.No som rád že aj na Soptíka vieš dáke pochvali a s tým že nevieš či by si si kúpil auto od toho istého výrobcu-tak teraz to už vieš.Stále hovorým že každé auto má dáke chyby ale nemyslím že Daewá sú horšie naopak hlavne cena pri kupování ho stavia na velmi dobré miesto.Tak ať nám Daewátka jazdia.
22.02.2007 | 09:21:53 | -peha- Reagovat
Jen jedna poznámka: namísto vystupování při couvání bych doporučoval instalaci parkovacích senzorů s grafickou a akustickou signalizací, cena včetně montáže v našem servisu nepřekročí 5 000,- Kč.
Dále pak cena servisních prací: zatímco Váš servis udává cenu druhé garanční prohlídky na 6 000,- bez DPH, u nás stojí stejná prohlídka cca 3 500,- Kč včetně DPH. Výtky k ceně bych tedy nesměřoval přímo k automobilce, ale spíše k jednotlivým servisům - každý servis, i když autorizovaný, ke svým zákazníkům přistupuje jinak.
20.07.2004 | 09:45:25 | Luděk Štípal Reagovat
Ahoj Krtku.
Mám Nubika 3 měsíce ve výbavě CDX. Některé tvoje problémy (jako lehký volant) jsou ve vyšší verzi vyřešeny. 1,8 asi stejný v pocitech jako 1,6. Důležitou roli hraje fakt servis! Tady v OV to valné není! Stránky mají celkem super, ale to je tak všechno. Když tam přijedu a něco chcu, tak se na mě čumí jak vyorané myši. Při popisu a soupisu více problémů (jedná se vetšinou o drobnosti a kosmetické záležitosti, ale sem bohužel puntičkář a když mám novou káru tak jí chcu mít OK) se již 2x stalo, že se na některé zapomnělo! Pro mě, který potřebuje auto dnes a denně je to velká nepříjemnost nechat tam auto další den.
To sice nebylo moc o autu, ale servis k tomu myslím patří.
Zdraví Ipem.
20.07.2004 | 07:49:26 | ipem Reagovat