autor:
Mulit
23 komentářů
vloženo:
hodnocení vozu autorem:
6,2
autor:
Edi
0 komentářů
vloženo:
hodnocení vozu autorem:
8,4
autor:
Kristian_PM
3 komentáře
vloženo:
hodnocení vozu autorem:
8,0
autor:
Kamil
3 komentáře
vloženo:
hodnocení vozu autorem:
8,4
autor:
_Mailo_
0 komentářů
vloženo:
hodnocení vozu autorem:
8,6
autor:
_Mailo_
4 komentáře
vloženo:
hodnocení vozu autorem:
8,8
Nejnovější komentáře v diskuzích
RE: Snad kompletní seznam
A dále např. Daihatsu Cuore, Daihatsu Sirion nebo Subaru Justy, Toyota IQ nebo Aston Martin Cygnet, krátké verze Mini, vynechávám malé elektromobily. Ta tzv. umělá inteligence zatím nefunguje moc dobře ani jako rychlý vyhledávač. Chce to čas, stejně jako ty elektromobily, jako ty elektromobily...
15.03.2025 | 09:56:45 | Ital | Recenze: Daewoo Matiz (2000)
RE:
U většiny osobních aut s benzínovým nebo naftovým motorem existuje optimální cestovní rychlost, při které je spotřeba paliva nejnižší. A ano, tato rychlost se často pohybuje kolem 90 km/h, a to s zařazeným vyšším rychlostním stupněm (obvykle 4. nebo 5., případně 6. u modernějších aut).
**Proč tomu tak je?**
Spotřeba paliva je ovlivněna několika faktory, z nichž nejdůležitější jsou:
* **Otáčky motoru:** Při nízkých otáčkách motor nemá dostatečný výkon a musí se více namáhat, aby udržel rychlost. Při příliš vysokých otáčkách zase spotřebovává zbytečně moc paliva. Optimální otáčky se obvykle pohybují v rozmezí, kde má motor nejvyšší točivý moment.
* **Aerodynamický odpor:** S rostoucí rychlostí exponenciálně roste aerodynamický odpor vzduchu. To znamená, že při dvojnásobné rychlosti je odpor čtyřnásobný. Proto je jízda vyšší rychlostí výrazně méně efektivní.
* **Valivý odpor:** Odpor pneumatik je relativně konstantní, ale s rostoucí rychlostí se mírně zvyšuje.
* **Ztráty v převodovce:** Při vyšších rychlostních stupních jsou ztráty v převodovce menší.
**90 km/h jako magická hranice:**
Rychlost kolem 90 km/h je často uváděna jako optimální, protože:
* **Motor pracuje v efektivním pásmu otáček:** Na vyšší rychlostní stupeň jsou otáčky motoru v optimálním rozmezí, kde má dostatek výkonu a zároveň není zbytečně vysoká spotřeba.
* **Aerodynamický odpor je ještě relativně nízký:** I když odpor roste s rychlostí, při 90 km/h ještě není tak dramatický jako při rychlostech nad 100 km/h.
13.03.2025 | 09:23:07 | Mulit | Recenze: Daewoo Matiz (2000)
RE:
Pro většinu moderních osobních automobilů existuje optimální cestovní rychlost, při které motor podává nejlepší kilometrový výkon (tedy spotřebu paliva na jednotku ujeté vzdálenosti). Tato optimální rychlost závisí na konkrétním modelu auta a jeho konstrukci, ale obvykle se pohybuje v rozmezí 70–120 km/h. Při této rychlosti se motor pohybuje v optimálním rozsahu otáček, což znamená, že spotřeba paliva je relativně nízká a efektivita motoru je vysoká. Při jízdě vyšší rychlostí (například nad 130 km/h) se spotřeba paliva obvykle zvyšuje kvůli většímu odporu vzduchu a ztrátám při vyšších otáčkách motoru. Naopak při velmi nízké rychlosti (například pod 50 km/h) může motor také mít nižší účinnost, protože se nevyužívá optimální rozsah otáček.
13.03.2025 | 09:10:16 | Mulit | Recenze: Daewoo Matiz (2000)
Tak jsem se dočetl, že Matiz se vyráběl v licenci po celém světě. Nejdříve v domovské Koreji, pak v Maďarsku, v Polsku, v Číně, v Indii, v Latinské Americe, v postsovětských státech, atd. Byl to opravdu fenomén ve své době. Je to už čtvrt století zpátky. To to utíká. Auto legenda. A dočetl jsem se, že v Indii uvádějí u auto už celé desítky let kilometrový výkon. Kolik ujede auto km v jaké rychlosti na jaký kvalt. Indie je 1.4 miliardy lidí. Matiz na pátý rychlostní stupeň po rovině v rychlosti 60 - 90 km/h poskytuje fantastický kilometrový výkon kolem 25 km/l.
13.03.2025 | 02:06:39 | Mulit | Recenze: Daewoo Matiz (2000)
RE: Rychlosti
Možná to vysvětlí rok výroby... Ta delší čtverka a slabší motory jsou první Matizy. První roky výroby. A pak zřejmě si lidi stěžovali, tak na urgence zákazníků přidali kW a zkrátili čtverku tak, aby byla silnější.
09.03.2025 | 20:27:28 | Mulit | Recenze: Daewoo Matiz (2000)
RE: Rychlosti
Proč zrovna u slabšího Matize udělali delší čtverku - to je nelogická záhada. Hm....
09.03.2025 | 20:24:04 | Mulit | Recenze: Daewoo Matiz (2000)
RE: Rychlosti
Ještě abych vysvětlil, tak ten dlouhý táhlý kopec na té dálnici šlo vyjet na čtverku v rychlosti cca 120 km/h. No a litrový Matiz tu rychlost po celou dobu stoupání udržel, výjimečně to spadlo na 110 km/h pořád na čtvrtý kvalt. Zatímco Matiz 0.8 zpočátku na čtvrtý kvalt taky jel 120 km/h, ale po minutě to spadlo na 110, pak na 100, pak na 90 a to už jsem věděl, že se dusí a musím podřadit na trojku. No a přesně tohle soudruzi v Jižní Koreji nedomysleli. 0.8 bylo prostě do kopce málo. Po rovině žádný problém. Ale ty kopce...
09.03.2025 | 20:22:23 | Mulit | Recenze: Daewoo Matiz (2000)
RE: Rychlosti
Tak tady se vysvětluje, proč mi to do toho kopce jezdilo v Matizu 1.0 na čtvrtý kvalt o tolik lépe, než v Matizu 0.8. Nejen kvůli rozdílu ve výkonu o 8 kW, ale tu čtverku měl litrový Matiz o něco níže.
No je to sranda, jak s odstupem mnoha let teprve až dodatečně jsem našel vědecké vysvětlení pro svoje tehdejší pocity, postřehy. :-)
09.03.2025 | 20:15:04 | Mulit | Recenze: Daewoo Matiz (2000)
RE: Rychlosti
To je zdroj, to prosím nemažte. Lze tam najít jakékoli další auto.
09.03.2025 | 19:59:07 | Mulit | Recenze: Daewoo Matiz (2000)
RE: Rychlosti
https://www.automobile-catalog.com/performance/1999/557510/daewoo_matiz_0_8.html#gsc.tab=0
https://www.automobile-catalog.com/performance/2005/557570/daewoo_matiz_1_0_se.html#gsc.tab=0
09.03.2025 | 19:57:57 | Mulit | Recenze: Daewoo Matiz (2000)