Rok výroby:2004Typ motoru:TDCiStav km při koupi:78 000 kmStav km nyní:82 000 kmZpůsob řazení:manuálStatus vozu při koupi:ojetýJak dlouho auto používáte?4 měsícePalivo:DieselPrůměrná spotřeba:5 l/100 kmVloženo:13. 9. 2012
Mondeo MkIII je vůz dost rozšířený v českých zemích a proto i dostatečně známý svými parametry, přednostmi i zápory. Nebudu tedy psát o tom, jak úžasné je to auto pro řidiče. Zaměřím se na věc, která mnoho kupujících mondea odrazuje a způsobuje, že ojetina se dá pořídit velmi levně. Mám na mysli dieselový motor TDCi 96 kW, Euro 4, který má můj miláček pod kapotou. Aby to byla výhodná koupě, je třeba postupovat znale a vybírat opatrně. Naštěstí nabídka na trhu je ohromující a člověk se nemusí unáhlit nepředloženým jednáním, když se objeví „výhodná nabídka“. Proč jsem chtěl Mondeo 2,0 TDCi? Byl jsem spokojeným uživatelem naftové elantry (viz můj příspěvek na jiném místě) a po deseti letech jízdy s ropákem jsem si tak na naftu zvykl, že ani poměrně nízký roční nájezd a možné technické problémy a závady mě neodradily. Naopak, nepřekonatelný poměr ceny a hodnoty vozu (chtěl jsem jít o třídu výš a na stará kolena si dopřát něčeho lepšího) mne přivedly právě k tomuto typu a motorizaci. Téměř všechny doporučení odborníků radí zájemcům o mondeo let 2001 - 2007 obloukem se vyhnout dieselovému pohonu. Téměř všichni motoristé v Česku to vědí a hledají benzínové motory. Tudíž nabídka zážehových motorizací 1.8, 2.0, 2.5, 3.0 je poměrně malá, vozidla bývají v dosti žalostném stavu a především jejich cena odpovídá poptávce – je o desítky tisíc korun vyšší než u TDCi. Chtěl jsem proto naftové auto, které mi vyhovuje spotřebou, svou charakteristikou, navíc mi nesmrdí a netrhá uši. Po zkušenostech s provozem vznětového agregátu VM Motori v accentu a elantře jsem se leccos naučil. A rozhodl jsem se, že teoretické znalosti a praktické zkušenosti si ověřím na výběru příštího auta. Mondeo mělo být prubířským kamenem, zda jsem se něco naučil nebo ne. Abych to řekl ještě jinak – benzíňáka může koupit a provozovat každý. Diesel má vybírat a provozovat jen ten, kdo jeho potřebám a užitným vlastnostem rozumí. O nechvalně proslulých motorech TDCi to platí trojnásob! Tento motor byl velkou nadějí značky Ford, ale zklamal na celé čáře. Výkonem sice byl ve své době na špici, ale jak se rychle ukázalo, vstřikovací zařízení Delphi trpělo špatnou českou naftou, mělo krátkou životnost a po ujetí pár desítek tisíc kilometrů vykazovalo fatální závady. Opravy stály desítky tisíc korun a přiváděly vlastníky těchto vozů do ordinace doc. Chocholouška. Výrobce na to zareagoval tím, že začal používat odolnější materiál a postupně uvolnil náhradní díly, prováděl repase apod. Dneska se stejná závada dá odstranit v Diesel servisech Delphi za zlomek původních nákladů. Motory od března 2003 už nevykazují fatální závady vysokotlakých čerpadel a vstřikovače mají normální životnost jako od jiných výrobců common railů. Nicméně pověst motorů TDCi Ford byla jednou provždy nenapravidelně zničena a dokud budou v provozu, potáhne se s nimi. Rozhodl jsem se využít těchto slabých stránek Ford Mondeo ve svůj prospěch. Z nabídky stovek těchto aut na netu jsem chtěl vybrat tu nejlepší kombinaci stavu vozu a ceny. Vyfiltroval jsem ve vyhledavači všechny motory TDDi (starší systém s rotačním čerpadlem), TDCi v nižší výkonové verzi 85 kW, rok výroby před 3/2012 a počet najetých kilometrů nad 120 tisíc. Líbil by se mi motor 2.2 litru 114 kW, ale ten byl mimo můj rozpočet a nebo auto bylo v nevyhovujícím stavu. Přečetl jsem stovky inzerátů a snažil se číst „mezi řádky“, tedy, jaké je auto nejen podle popisu, ale ve skutečnosti. A bylo mi jasné, že musím vyfiltrovat všechny autobazary, protože jsou buď nedůvěryhodné nebo si připočítávají provizi, kterou jsem neakceptoval. Navíc jsem chtěl mít kontakt s původním majitelem. Nejen proto, že mi řekne o autě informace, jež mne zajímají, ale chtěl jsem vědět, jaký je to člověk (jaký pán, takový krám). Nabídka se z několika set vozidel smrskla na cca 15 až 20 inzerátů a dalším vyřazováním, např. i podle místa prodejce, zůstaly tři čtyři kusy. Trojici favoritů jsem nechal prověřit systémem Autotracer Cebia, a získal přehled o údržbě a servisu. Zvolený vůz měl záznam pravidelný cca po 20 tisících km a udávanou hodnotou na tachometru 78 tisíc. Pravděpodobnost, že není stočený, se tím zvýšila. Při hovoru s majitelem jsem se dozvěděl, že vůz byl dotažený ze SRN, trefený na zadní dveře a v ČR odborně opravený. Posledních několik let sloužil jako druhé auto v rodině a to byl nakonec i důvod, proč šel z domu. S kamarádem, který se pár let živil výkupem vozidel v jednom největším autobazaru, jsme vyhlídnuté mondeo prohlédli a nevykazovalo žádné zjevné závady, stav vozu odpovídal kilometrům. Auto jsme projeli ve všech režimech včetně vytočení k maximálním otáčkám a neshledali žádný problém. Po usmlouvání povinné slevy bylo Mondeo TDCi r. v. 2004 moje. Zatím nelituji, protože vůz slouží bez výhrad. Pravda, najel jsem s ním čtyři tisíce kilometrů a tak mluvit o spolehlivosti by bylo předčasné. Budoucnost ukáže, zda se potvrdí mé předpoklady a správnost volby. Ještě ke spotřebě. Ač jezdím poměrně svižně, spotřebu držím na pěti litrech nafty. Tajemství nízké spotřeby je podle mé zkušenosti toto: Motor má vysoký krouticí moment 350 Nm a vůz i poměrně velkou hmotnost. Využívám naplno síly motoru při akceleraci a pak vyhodím rychlost a využívám získané kinetické energie (pochopitelně jen tam, kde to možnosti dovolí). Jsem vždycky překvapen, jak auto dokáže jet daleko, zvláště když jsou k tomu vhodné i terénní podmínky. Snad mé poznatky mohou někomu posloužit. Mondeo TDCi doporučuji, ale je třeba o něm něco vědět a podle toho dobře vůz vybírat a provozovat.
Jak jste sám psal ,, najel jsem jen 4 tis. km" takže vaše recenze je o ničem. Navíc vůz-pokud se tomu dá věřit má málo najeto. Po dalších 100 tis. lze hodnotit je-li vůz spolehlivý atd. Jako je tomu např u recenzí na Honda Accord 2,2 diesel- najeto 250 tis. při koupi-recenze psána po dalších 100tis.Jak je známo z praxe, první vážnější a tudíž dražší závady přijdou tak po 100-150 tis km. v našich-českých podmínkách (vstřiky, čerpadla kvůli naší ,,super" naftě a podvozek díky našim výborným komunikacím.
Najeto 94 tisíc km. Jediná porucha - svítí esp, stabilizace a abs mimo provoz. Mění se modul. Oprava vč. diagnostiky přijde na cca 5 tisíc Kč. Vůz je jinak skvělý, funguje jako nový.
26.12.2013 | 18:56:54 | donald
| 37.188.224.*Reagovat
Komentáře uživatelů k recenzi Ford Mondeo
Recenze?
Jak jste sám psal ,, najel jsem jen 4 tis. km" takže vaše recenze je o ničem. Navíc vůz-pokud se tomu dá věřit má málo najeto. Po dalších 100 tis. lze hodnotit je-li vůz spolehlivý atd. Jako je tomu např u recenzí na Honda Accord 2,2 diesel- najeto 250 tis. při koupi-recenze psána po dalších 100tis.Jak je známo z praxe, první vážnější a tudíž dražší závady přijdou tak po 100-150 tis km. v našich-českých podmínkách (vstřiky, čerpadla kvůli naší ,,super" naftě a podvozek díky našim výborným komunikacím.
22.05.2013 | 22:05:27 | Handsgrip | 89.24.21.* Reagovat
RE: Recenze?
Najeto 94 tisíc km. Jediná porucha - svítí esp, stabilizace a abs mimo provoz. Mění se modul. Oprava vč. diagnostiky přijde na cca 5 tisíc Kč.
Vůz je jinak skvělý, funguje jako nový.
26.12.2013 | 18:56:54 | donald | 37.188.224.* Reagovat