Jednoduchost
Úsporný motor - když se chce
Nízké povinné ručení
Absence rizikových komponent
Nízké provozní náklady
Neutrální vzhled - není se za co stydět
Logicky nelze nic vyčítat. Je to P106, ne BMW X5.
Auto jsem koupil zcela účelově na dojiždění do práce a pohybu po městě. Jsem sám, takže jsem se nebránil 3dv verzi. Požadavkem byl nízkoobjemový zážehový motor kvůli výši ručení a minimální výbava, abych minimalizoval možné poruchy. Stanovený rozpočet do 30tis (včetně oprav a uvedení do provozu).
Auto je původem z Německa, kde bylo v péči dvou předchozích majitelek - tomu bohužel odpovídal stav interiéru, na který dámy evidentně nesáhly snad za celou dobu používání. Servisní kniha nicméně naznačovala, že byl vůz pravidelně servisován a udržován dle stanoveného předpisu údržby, co se po důkladné prohlídce potvrdilo.
Po koupi vozu jsem provedl výměnu filtrů a olejových náplní (preventivně i v převodovce), promazání táhel řazení, výměna těsnění pod víkem ventilů, výměna zadního tlumiče výfuku. Následovaly drobné opravy a úpravy funkčního, ale spíše vzhledového charakteru a povrchové úpravy dílů.
S celkovou investicí ve výši 11.000,- Kč (včetně nových pneu) očekávám prodloužení životnosti vozu na minimálně 5-6 let bez dalších nutných investic.
Peugeot 106 II Sketch 1.0 33kW (954ccm) pod lupou:
Vůz s třídveřovou karoserií ve výbavě ,,Full Social" (úplně bez ničeho) je předurčen jako obyčejné posunovadlo za pár korun od kterého nelze očekávat zázraky. Auto splní to, pro co bylo zkonstruováno - dopraví Vás z bodu A do bodu B, za relativně nízké náklady (kalkulace mého vozu je 3,25 Kč / km netto).
Centrál? Elektrika na oknech? Servo? Klima? ABS? - zapoměňte. Vrcholem elektroniky ve voze je autorádio a hned pod ním ventilátor ,,kúrenia". Na palubní desce za klíčem zapalování se nachází ovladač naklápění světel a tím elektro výbava verze Sketch opravdu končí. Někdo by se z této ,,výbavy" asi osypal co ale není můj případ, neboť jsem s tuto úroveň výbavy cíleně hledal a nejedná se o žádný masochismus. Opravdu jsem se chtěl vyhnout nutné údržbě všech těch nadstandardních systémů a vychytávek a možnosti jejich poruch.
Motoru o objemu necelého litru, který byl evidentně ,,dušen" rozvážným stylem ženské jízdy chvíli trvalo, než se oněch 50 vychcípaných koníků probralo z hibernace. Nicméně po třech měsících se jej povedlo dostat do kondice. Nicméně, stále je to jen litrový čtyřválec čemu se musí přizpůsobit zejména řidič a povaha jízdy. Zapomeňte na pretěky a trhání asfaltu na křižovatkách a přijměte za platné rčení: ,,Klid, prostě až přijedu, tak přijedu. Ono se to kvůli peti minutám nepodělá."
Výkonově je auto stavěno na pohyb po městě a mimo město, kdy je kolem rychlosti 80-90km/h cestování nejpříjemnější a zároveň nejekonomičtější.
Spotřeba:
Je to jedna z věcí, která mne hodně zajímala. Striktní měření a evidence ukázala jasná čísla, co jsem chtěl zjistit i z důvodu odhalení případných závad, ale dnes již pro mne nejsou podstatná - jezdím dle potřeby a s klidem, že mne auto svou spotřebou nesvlékne do trenek (na rozdíl od Chrysleru 300M).
Konkrétní čísla o spotřebě vypadají takto:
Město: 8.25 l/100km
Kombi: 6.34 l/100km
Dálka: 4.48 l/100km
Eko: 3.86 l/100km (dá se, ale strašnej opruz)
McRae: 9.50 l/100km (a šlo by samozřejmě i více ,,agresivně")
Náhradní díly:
Dostupnost náhradních dílů, ať již originály, druhovýroba či z vrakoviště je zcela mimo diskuzi. P106 najdete úplně všude, celá auta na díly pořídíte z 5k (i méně). Ceny patří do kategorie ,,nejnižší možné". Vůz je obut na 13" kolech, takže nový letní komplet Firestone jsem pořídil za konečnou cenu 4.100,- (včetně všeho). Zimní (Kumho) na plechu byly v ceně. Olejová náplň do motoru vyšla na 210,- Kč, filtr 90,- Kč. Zadní díl výfuku (Bosal) asi 820,- Kč takže žádné dramatické investice.
Zavazadlový prostor, užitečná hmotnost, interiér:
S užitečným zatížením vozu na hranici 400 kg je jasné, že auto nebude vynikat přepravní kapacitou. Do zavazadlového prostoru se vejdou přesně 4 pneumatiky (13") a lékárnička - nic víc, ale pro běžnou potřebu samozřejmě naprosto dostačující. Dno kufru je asi o 10cm utopeno pod hranou dveří co je v tomto případě úplně jedno protože 6 pytlů cementu by auto stejně nepobralo. Dvě basy piva ano (pro příměr rozměrů).
Vnitřní prostor vozu je ,,prostě normální", jako u jiných malých vozů. Nemusíte hledat všemožné skryté odkládací prostory jako u Renault Scénik, neb v P106 prostě žádné takové nejsou. Nastupování na zadní sedačky je vyřešeno strandardně sklápěcími předními sedadly. Děti s tím nemají problém, dospělý to také přežije co mám již odzkoušeno převozem tří dalších chlapů na zápasy našeho sportovního klubu. Klasicky, nejtlustší dopředu, ostatní dozadu a světe div se, cestování proběhlo bez jakýchkoliv traumat.
Shrnutí:
Nízkoobjemový P106 je další z řady malých vozů určený pro kratší trasy, pohyb po městě a denní použití v jednom, dvou cestujících. V některých případech je jeho použití levnější a rychlejší než MHD (co je prakticky zrovna můj případ).
Auto vám nenabídne komfort a luxus při jízdě, zato vám zaručí, že se nebudete muset zabývat uniklou klimatizací, že vám neselžou motorky na oknech nebo se nepodělá centrál. Také nebudete muset řešit netěsnosti servořízení a dolévat hydrauliku. Mimoto, auto není tak těžké, aby jeho volant průměrně vzrostlý muž/žena nebyli schopni utáhnout - pominu-li rachytické zdechliny s atrofonavým svalstvem kvůli sedavému zaměstnání.
Od složitosti vozu se odvíjí další aspekt jeho užívání a to údržba vlastními silami. Auto je tak jednoduché, že si normální chlap udělá většinu oprav sám na parkovišti či v létě před chalupou.
Vyskytla se drobná závada v podobě prasklého těsnění pod hlavou. Dle předběžné informace bude oprava vyžadovat investici kolem 6.000,- Kč co je sice nepříjemné, nicméně vzhledem ke stáří vozu a konstrukci motoru nic s čím bych ,,tak nějak nepočítal".
V uvedené částce je přetěsnění hlavy, nové rozvody, náplně. Je to bohužel daň za starou ojetinu v pořizovací ceně kolem 15k.
Oprava vozu dokončena. Těsnění pod hlavou, simerink na klice, nezbytná výměna chladící kapaliny a související rozvodová sada vyšly nakonec na 5.500,- Kč. Oprava si vyžádala čtyři dny bez auta.
Pečlivá revize všech nákladů a proběhnuvších investic v poměru k najetým kilometrům ukázala následující:
Aktuální cena za ujetý kilometr: 2,54 Kč (hrubá cena za kilometr je 2,23 Kč takže s přibývajícími kilometry se náklady logicky přibližují na úroveň hrubé ceny za ujetý km).
,,Zimní" spotřeba ve městě je skutečně 8,28 litru/100km.
Měsíční náklady na dopravu do zaměstnání autem činí: 511,37 Kč co je sice o 60,- Kč více než permanentka na MHD (ta stojí 450,- na měsíc do potřebného II. pásma MHD), ale za ten klid mi to stojí. Ráno nemusím půl kiláku na zastávku a to samé v místě zaměstnání ze zastávky autobusu do firmy.
Čeká mne opětovná "oprava" modulu palivoměru. Ukazoval špatně, tak jsem dle rad na fóru vyměnil tranzistory v modulu palivoměru za jiné - od té doby sice palivoměr ukazuje, ale díky použití tranzistorů s maličko jinou specifikací neukazuje palivoměr zcela přesně (signál je utlumen asi o 10%). Výměna tranzistorů přitom byla zbytečná, závada byla v kostře. V plánu je tedy vrácení původně použitých tranzistorů, které se po proměření ukázaly být dobré. Kromě mírného diskomfortu to funkci vozu nijak neovlivňuje.
Tuto opravu zřejmě spáchám společně s plánovanou instalací LED osvětlení kufru a dveří.
Od výměny těsnění pod hlavou a souvisejících úkonů, je chod motoru kultivovanější. Propláchnutí chladícího okruhu rovněž přinelo zlepšení účinnosti topení. Baterie kupodivu po absolvované listopadové údržbě (měření, dolití, dobití) zatím drží kapacitu a letošní zimu zřejmě ,,přežije". Na příští zimu je plánu koupě nové baterie (zřejmě AK Power 45Ah 400A [Varta]), ale je možné, že se povede životnost stávající baterie prodloužit pravidelnou a pečlivou údržbou.
Aktualizace spotřeby vozu dle skutečných nákladů:
Pažout absolvoval dálkovou cestu Pardubice-Plumlov a zpět s celkovým nájezdem 270km. Naměřená průměrná spotřeba z plné do plné nádrže vyšla na 4,09l/100km. Jízda běžnou cestovní rychlostí, žádné pokusy o "EKO jízdu". Tankováno u OD Albert, na voze samozřejmě zimní pneu.
Od dubna jsem přešel na palivo Natural 95 Drive (u OD Globus). Jedná se aditivovanou verzi Naturalu od Slovnaftu. Po čtyřech měsících se snížila průměrná spotřeba cca o litr na 100km. Pocitově jezdí auto +/- stejně, možná se zdá o něco kultivovanější chod motoru. N95 Drive je o necelou korunu dražší a jedno průměrné tankování (každý měsíc do plné) mne vyjde o cca 25 Kč dráž než obyčejný N95 (u téže čerpací stanice, viz web globus.cz)
Absence osvětlení zavazadlového prostoru (v překladu: kufru) mne dovedla k poloprofesionálnímu zbastlení vlastní verze osvětlení pomocí LED pásků. Celý tento ,,projekt" mne vyšel na cca 230,- Kč a trocha rozčilování při tahání kabelů.
Bílé LED pásky jsou čistě účelové, červené pásky mají i bezpečnostní význam, kdy jsou díky osvětlení jasně viditelné otevřené všechny dveře. LED pásky připojeny přes pojistku 0,5A na vlastním DPS se stabilizátorem napětí. Neměl jsem ,,koule" na to, abych pásky připojil nasurovo na palubní síť.
Fotografie s LED osvětlením doplněny.
Obecně, co se týče nákupu náhradních dílů, dlouhodobě se potýkám s komunikačními problémy zejména ze strany prodejců ND. Ostatně to byl důvod realizace vlastní verze osvětlení namísto koupě originálního třípolohového kolébkového světla na inzerát.
Jinak auto funguje jak má. Hrubý náklad na ujetý kilometr je 1,88 Kč (bez započítání okamžité hodnoty vozu). Klima mi nechybí, byť je letošní léto obzvláště vypečené. Děti se nadále smějí, když se jich po cestě na chalupu zeptám, zda jim není z té rychlosti špatně...
Další letní sezóna s P106kou je u konce. Před zimou jsem vyměnil olej, tentokráte jsem sáhl po trochu dražších Shell Helix H6 v kombinaci s filtrem Bosch. Při předchozí výměně jsem dal Paramo Trysk (10W40) a nebyl jsem úplně spokojen. Olej ve chladnějších dnech vytvářel emulzi ve víku ventilů. Bylo mi vysvětleno, že je to bohužel standardní vlastnost motorových olejů této nižší cenové kategorie. Výměna za výše uvedený Helix H6 mne vyšla o cca 30,- Kč na litru dráž (celkem včetně filtru 673,- Kč).
Dále jsem preventivně vyměnil chladící kapalinu, při které jsem proplách chladič a motor. Práce na hodinu, investice ve výši 414,- Kč a je zas na pár sezón klid.
Vcelku příjemným překvapením je pro mne ,,oživení" zdánlivě dosluhujícího akumulátoru. Pravidelnými kontrolami, dobíjením, doléváním a měřením hustoty elektrolytu se povedlo akumulátor uvést do slušné kondice. Myslím, že s trochou štěstí z něj ještě dostanu dva roky fungování.
Jinak Pažout funguje jak má. Postupně likviduji škody napáchané servisem v Německu a jejich tak nějak normovaně prováděnou údržbou - žádné mazlení, opravy prováděli striktně dle směrnic a ani o šroubek navíc. Jak xenofobně-nehumánní přístup... k autům...
Dodělávané LED osvětlení, zdánlivě zbytečné, se po čase ukázalo jako... zbytečné. Samozřejmě, na funkci to nemá vliv a přiznávám, že osvětlení v kufru jsem za tu dobu zapnul asi 3x. Naopak doplňující montáž LED pásek na dveře se ukázala jako velmi užitečná.
Začínám se mentálně připravovat na repasi výfukového potrubí s výměnou katalyzátoru (4.500,- Kč), přičem bude největším oříškem demontáž stávajícího výfuku, jenž nějaký západoněmecký soudruh svařil poněkud nepochopitelným způsobem. Tak určitě, bylo to výrazně levnější a rychlejší... ale stejně prasárna. Jako nadšenci do strojů je mi z takových zásahů mdlo. Co si člověk neudělá sám... to spolehlivě odflákne někdo jiný.
Každopádně, maličká P106 jezdí dál v objemu:
Město: 63,5%
Mimo město: 36,5%
Průměrná spotřeba od koupě: 7,56l / 100km
Letní průměr březen-říjen: 6,58l / 100km
(loni prasklý tlumič výfuku a těsnění pod hlavou - promluvily do průměrné spotřeby)
Na dveře zaklepala další sezóna. Duben = přezout na letní, (konečně) umýt, koupit letní směs do ostřikovačů... znáte to.
Źivotnost a výdrž dílů odpovídá věnovaná péče. Třeba orezlé části, které jsem po koupi auta odrbal dráťákem a natřel barvou - jsou prostě natřené barvou a nereznou. Paradoxně je auto v daleko lepší kondici, než bylo při koupi.
Vlastně jednu závadu jsem řešit musel. Zapekly se uhlíky v motoru sahary a vyvařila voda, následně prdla 30A pojistka. Saharu jsem sice rozpohyboval, ale pro jistotu jsem koupil fungl novou od alternativního výrobce za 2.100,- Kč. Výměna vlastními silami trvala do 10ti minut. Samozřejmě bylo možné zajet na vrakáč a koupit saharu za 300~500, ale chtěl jsem mít trochu jistotu, že nebudu muset řešit stejný problém za pár měsíců.
Příští rok nás čeká technická, takže zkouším prohnat palivovým systémem nějaká aditiva, jenž by měla sací a výfukové cesty pročistit. Uvidíme.
Objem nájezdu přibližně stejný: 66% město, zbytek mimoměstský provoz.
Průměrná spotřeba: 7,5l/100km (2x5km denně do práce...)
Tak letos začínám pátý rok se stošestkou. V létě proběhla STK, auto sice není žádný mladík, ale nějakou práci ještě odvede. Palivovou soustavou jsem prohnal nějaká aditiva (Oxicat) a nyní ještě používám VIF. Podle protokolů z měření emisí to mělo smysl. Dovolím si snad jen krátký povzdech nad povinností přimíchávat biosložky do paliva, které autu zrovna neprospívají.
Každopádně, vynucená změna zaměstnání znamenala mimo jiné výrazné snížení ročního nájezdu kilometrů.
Letos na jaře se prodřela brzdová trubička uvolněná z držáčku. Brzdy se tímto zavzdušnily a pochopitelně ztratily účinnost. Opravu jsem pojal generálně, tj. komplet brzdy, co jsem měl před TK stejně v plánu. Nákup dílů střední až nižší třídy na dufy.cz nebyl nijak devastační (díly Valeo, Meyle, Brembo, ATE).
Vlastně, na STK jsem dostal kartáč za oloupané žárovky v předních blinkrech. Nicméně nákup dvou žárovek (12V/21W oranžové) v Autoforum vyšel na 20,- Kč a samotná výměna trvala ~6 minut, přiznávám, že jsem nevěděl jak na to, takže proběhla chvilka čumění pod podběh s cílem zjistit co vlastně dělat. Se současnou zkušeností odhaduji náročnost této operace na max 2 minuty = člověk se pořád něco učí, takže až to budu měnit příště...
Před zimou mám v plánu klasickou přípravu tj. údržba baterie, ochrana plastů a těsnění (jako tradičně používám Silkal). Musím tedy uvést, že zejména přes letní sezónu se v autě moc rád hrabu a provádím drobné opravy a údržbu a tím bych řekl maličko omezuji výskyt závad.
Co se týče skladby poměru provozu, je to prakticky neměnné, tj. 65% město, 35% mimo město. Průměrná spotřeba je značně individuální, závislá na stylu jízdy. Já jezdím průměrně za 7.5l/100km a nic moc s tím nenadělám. Ono také s průměrným ročním nájezdem kolem 4.500km to asi ani není moc ovlivnitelné.
Letos mi udělala radost moje dnes již bývalá pojišťovna, která mi zdražila povinné na 1750Kč, co mne donutilo přejít jinam a platit o ~500Kč méně (1235Kč)... dobře jim tak, nenažrancům. Přes dvacet let člověk jezdí bez nehody a pojišťovny už neví jak jej podojit.
Takže ve zkratce, auto slouží, rozsah a náklad údržby věrně odráží stav vozu.
Komentáře uživatelů k recenzi Peugeot 106
Tak som si myslel..
Tak som si myslel, že píšem košaté recenzie. Ale proti Vám som iba amatér 4. kategórie (smajlík).
A teraz vážne. Očividne je pre Vás autíčko aj hobby. Súhlasím s tým, že ak používam auto na krátke jazdy po meste, tak je zbytočný silný motor a akákoľvek luxusnejšia výbava. Napr. klimatizácia - ja ju síce v aute mám, ale nerobí mi dobre na priedušky, takže si v lete v meste radšej otvorím okná.
Ak môžem, tak jedna úsmevná jazykovedná pripomienka. Ste zrejme milovník ě, lebo ho nadužívate. Správne sa píše preteky a zapomeňte (Vy ste napísali pretěky a zapoměňte).
To je ale samozrejme iba detail, ktorý neznižuje kvalitu Vašej recenzie. Želám Vám veľa spokojnosti s autíčkom a najazdených kilometrov bez nehody.
01.10.2018 | 12:52:18 | Vlado | 195.91.6.* Reagovat
spotřeba 7,5 litru mi na toto auto připadá obrovská. Auto je lehké, aerodynamické (nízké, má úzká kola, atd.) a navíc jsem ho měl. Bralo mi oholo 5,2 průměr. Za 7,5 jezdil tatík s dvoutaktním Wartburgem, kterej měl plechy jako pancíř, ocelový rám, aerodynamiku cihly a vážil skoro tunu...
16.04.2017 | 00:05:31 | | 89.176.46.* Reagovat
RE: ke spotřebě
Na spotřebě 7,5l litru / 100km není nic neobvyklého. Jak jsem psal v recenzi, v provozu mimo město jsem se spotřebou kolem 5,5-6 litru, na dlouhých trasách se vejdu do 4 litrů. Bohužel, většinu mého provozu tvoří krátké trasy po městě. V zimních měsících není nic neobvyklého spotřeba kolem 8,5 litru.
Na některé věci je potřeba dívat se otevřenýma očima a nebát se je pojmenovat pravými jmény. S předchozím vozem (Renault Scénic 2.0 RT) jsem ten samý městský provoz absolvoval se spotřebou 11.5/100km. Nějaké údaje v TP a tvrzení zkušených řidičů jak jezdí po městě za 6na100 jsou zcela mimo realitu skutečného provozu.
18.04.2017 | 11:58:43 | Roman B. | 192.168.1.* Reagovat
RE: ke spotřebě
tak jo, hlavně když jste spokojený.
19.04.2017 | 20:26:46 | | 89.176.46.* Reagovat
Corolla 1.3
O par tisic draze jsem koupil Corollu 1.3. Take nizka vybava pro maximalni spolehlivost, sice o neco drazsi pojistka ale je to prostornejsi auto s 63kW, takze se da plnohodnotne pouzivat i na delsi trasy vcetne dalnice. Nulova pocatecni investice a zatim 100% spolehlivost. Nechapu machosismus s miniaturnim litrovym autem kvuli usetreni par haleru na kilometr.
05.11.2015 | 14:01:31 | Indy | 88.101.104.* Reagovat
RE: Corolla 1.3
Jen sděluji své poznatky a názory. Před P106 jsem měl Scenika 2.0 s klimou, v elektrice, servem řízení, centrálem atd. Ježdění samozřejmě příjemnější, nicméně náklady znatelně vyšší, náročnější údržba - takže jak píši, každého věc, pro mé účely dojíždění do zaměstnání mi litrový motor stačí. Zas tolik času v autě netrávím, je to jen účelovka.
11.11.2015 | 09:33:31 | Roman B. | 192.168.1.* Reagovat
Ta kontrola a měření hustoty elektrolytu muselo tu baterku opravdu postavit na nohy . Co takhle si ji třeba občas vzít do postele , to pak s tebou bude navěky .
03.11.2015 | 22:31:37 | | 89.176.51.* Reagovat
RE:
Pravidelnými kontrolami, dobíjením, doléváním - asi jste to nečetl celé.
11.11.2015 | 09:29:08 | Roman B. | 192.168.1.* Reagovat
RE:
Tak ona baterie se dobíjí zejména při jezdění takže bych řekl že není nutné jí nějak udržovat pokud člověk denně jezdí.
Originální jsem měl v autě možná zázrakem asi 8 let a novou mám dva roky a bez jakékoliv údržby nejeví známky opotřebení co vím tak většinou vydrží baterie tak 5-6 let a to si myslím že není nic strašného co se týče investice když si vezmu kolik baterie stojí a taky možná není dobré koupit hned tu která stojí o pár korun méně u mě vede Varta.
11.11.2015 | 11:44:29 | Nick406 | 89.176.3.* Reagovat
úsmevné
sedel som v tom raz - vlastne dva krát, jedna cesta tam a druhá späť a hneď ako som do toho sadol som si spomenul na velorex a krutý severní vítr. To už moje Punto je oproti tomu kočiar. Úsmevné je ale to počítanie každého haliera a úporná snaha minimalizovať náklady a najazdiť s tým čo najviac. Ja tiež nemám peňazí nazvyš ale aby som počítal každé tankovanie to nie, to už považujem za diagnozu. A verte ak do toho Chryslera dáte LPG jazdíte za toľko čo toto auto. Auto bez klimy je v dnešnom počasí fakt masochizmus, to už nie ani zadarmo.
02.09.2015 | 21:47:07 | miki | 85.159.106.* Reagovat
RE: úsmevné
A vidíte, mně ta 106ka přijde jako docela normální auto do města. Chrysler v LPG by byla dost dobrá blbost (pro mé aktuální účely použití). Absence klimy je věc silně individuální. Na krátké trasy nemá podle mne smysl (opět můj případ), na druhou stranu nejsem natolik rozmazlenej, abych nepřežil pár cest bez klimatizace.
Ta evidence nákladů je diagnóza ,,bývalý IT v kombinaci s účetnictvím" - není to nakažlivé.
03.09.2015 | 09:35:29 | Roman B. | 192.168.1.* Reagovat
RE: klima
Toto leto sme mali nad 35C denne skoro celé leto a mne stačilo jazdiť 15km do mesta a späť vo fiate bez klimy a stačilo mi na zbytok roka... vonku skoro 40C, stojíte v kolone, auto sa varí, vy sa varíte.... ďakujem.... žijem len raz
06.09.2015 | 14:50:21 | miki | 85.159.106.* Reagovat
RE: klima
Moc rozmazlený :D ale je to pravda klima je lepší jen mě osobně při krátkých trasách v tomto počasí s klimatizací stoupá spotřeba skoro o 2 litry takže ve výsledku je to docela dost takže klidně to občas bez ní i vydržím.
05.11.2015 | 14:09:06 | Nick406 | 89.176.3.* Reagovat
RE: klima
Je to o zvyku a také o závislosti. Já jsem jezdil celý život (cca 34 let) v autech bez klimatizace a tak nějak jsem to považoval za samozřejmé. bylo horko, měl jsem otevřené okénko, zpocené triko a záda, inu, bylo léto :-) No ale letos jsem si koupil auto s klimou a jel s ním na dovolenou. Dopadlo to tak, že klimatizace běžela celé léto a nedovedu si už představit, že bych ji neměl. Tak jsem se stal rozmazleným a závislým i já :-)
05.11.2015 | 20:21:57 | | 89.176.46.* Reagovat
Dopravu riešim podobne
Dopravu v meste z "A" do "B" riešim podobne. Pred rokom som natrafil na Ford Escort r.v.1997 priamo od vlastníka. Auto používal 2 roky od nákupu. Potom zo zdravotných dôvodov len obmedzene. Bolo v garáži, takže bez hrdze. Pred skúšobnou jazdou som musel vymeniť akumulátor, pôvodný nemal po rokoch státia nárok. Auto na preležaných pneu skákalo ako koza, takže rovno do servisu vymeniť prevádzkové kvapaliny a pneumatiky. Stav tachometra bol cca 29.000 km. Po roku používania zatiaľ bez problémov. Spotreba okolo 8 litrov, ale všetko krátke jazdy do 15km. Myslím, že na pouličné otĺkanie na moje účely vozidlo postačuje. Technik na STK bol v šoku, keď videl starý Escort v stave takmer nového vozidla. STK sme prešli na 1. pokus bez problémov. Mám garáž, tak si Escorta budem šetriť do veteránskych čias.
16.03.2015 | 10:54:01 | rick07 | 195.28.86.* Reagovat
RE: Dopravu riešim podobne
Zdravím. Skoro škoda tím autem jezdit :)
Každopádně jste měl neskutečné štěstí, že se Vám povedl takový kup. Měl jsem asi před dvěma lety možnost koupit Renault 21 z roku 1989 s najetými necelými dvěma tisíci kilometry, ale cena 90 tis Kč mi přišla až moc vysoká. Na sedačkách ještě byl igelit z autosalonu, vše původní.
Rád bych se zeptal, kolik jste za Escorta dal?
18.03.2015 | 08:12:40 | RomanB74 | 192.168.1.* Reagovat
RE: Dopravu riešim podobne
Za svoj "motoristický život" som mal 2 takéto nákupy. Najskôr to bol Seat Toledo 1,9 TDI 110kw/150hp. Ten som kupoval 4 ročný, so stavom tachometra cca 1800km !!! Neuveriteľné, ale bolo to skutočne tak. Keďže auto nebolo lacné na denné vozenie, rok som si ho užil, hlavne na cesty k moru a posunul bez straty ďalej. Tento Escort nebol lacný. Pred rokom som ho kupoval za 2.000€. Bežná cena podobných aut je cca 300-1000€, podľa stavu. Manželka majiteľa nechcela zľaviť ani euro. V roku 1997 Escorta kupovali za viac ako 500.000 SK. Aby ho mohli kúpiť, predali nejaké dedičstvo... proste v tom čase bolo auto investíciou. Keďže som v minulosti vlastnil rovnakého Escorta, vedel som posúdiť čo leží u nich v garáži a požadovaných 2000€ som zaplatil. Nechal som urobiť nevyhnutný servis - prevádzkové kvapaliny, rozvody, remene, pneumatiky... čo vyšlo na cca 400€. V aute mám teda do 2.500€, ale neľutujem. Auto vyzerá, ako by práve zišlo z linky a jazda na ňom je veľmi príjemná.
18.03.2015 | 10:38:57 | rick07 | 195.28.86.* Reagovat
RE: Dopravu riešim podobne
Děkuji za Vaši odpověď. Říkal jsem si, že Váš Escort by byl prodejný za €2.500,- tak jsem nebyl zas tak daleko od pravdy. Máte ale pravdu, že Vašeho Escorta nelze srovnávat s běžně používanými vozy s nájezdem přes 100tkm. Tohle je prostě zvláštní kategorie. (Nejen) Ve světě střelců se používá jeden výstižný název: "uloženka".
Ať Vám auto slouží k Vaší spokojenosti.
19.03.2015 | 11:01:13 | Roman B. | 192.168.1.* Reagovat
Vaše filosofie i strategie " v jednoduchosti je síla a co nemám nemůže se pokazit" je vpodstatě správná. Pro člověka, jemuž auto není koníčkem, ale bere ho jako funkční předmět pro přepravu z A do B bez vázanosti na hromadnou dopravu - geniální rozhodnutí. Jen chci přispět svou zkušeností s Peugeotem 106 s motorem pro změnu 1.1. Výkon pouhých 44 kW je oproti 33 kW už opravdu znát. Stejně lehká karoserie s 11 kW navíc a vyšším krouťákem je dynamická a utíká i 160 po rovince. Přesto spotřeba není nijak dramatická - naopak po přečtení vašich hodnot spotřeby je zřejmě nižší. Po dálnici 6,8, ve městě 6,2 a mimo město se jezdilo běžně za 5,2 - při ekojízdě i za 4,9. Relativně vyšší bylo zřejmě povinné ručení, které už opustilo kategorii do 1000ccm, ale to zase platíte 1x za rok, zatímco palivo platíte stále, celý rok. Tak se to vlastně srovná. Není tedy důvod bát se i motoru 1.1 Ještě nutno dodat, že moje 106 byla vlastně těžší než vaše, protože měla ventrál, okna v elektrice, dělenou zadní sedačku, tažné zařízení, a podtlakový šíbr. Přesto jezdila za míň. Všechna uvedená doplňková zařízení byla naprosto spolehlivá, za celé roky žádná porucha. Jednou jsem jen prostříkal ovladače oken (knoflíky) kontaktolem.
31.12.2014 | 15:20:06 | | 89.102.162.* Reagovat
RE:
Zdravím.
O motorizaci 1.1 jsem také uvažoval, nicméně nakonec se naskytla možnost koupě vozu s motorizací 1.0 a tomu jsem se také nebránil. Co se týče spotřeby, opravdu by mne moc zajímalo, jakých hodnot bych při svém stylu dosáhl třeba s motorizací 1.1 či 1.4. Když používám pro své potřeby další z vozů v rodině, kterým je Renault Fluence 1.6, tak se tak děje s průměrnou spotřebou na hranici 10 L/100km. Nic moc se nemění ani s vozem Suzuki Alto 1.0 (3V), kdy se spotřeba v ultra-městském provozu pohybuje mezi 7.5-8L/100km. Pravda je, že naše město (Pardubice) je poslední dobou značně rozkopané a postávání v odpoledních frontách vám na spotřebě rozhodně neubere.
12.01.2015 | 07:08:07 | Roman B. | 192.168.1.* Reagovat
RE:
Spotřebu 1,4 neznám, ale překvapila mě spotřeba suzuki Alto ve 3válci až 8 litrů. Nevím, jaké spotřeby dosahuje třeba suzuki splash, ale moje kolínské tříválcové 1.0 má v Praze spotřebu do 5,5 litru. Běžně v městském provozu třeba v Ústí nad Labem, nebo Plzni je okolo 5,2. Možná převody, nebo styl jízdy, nevím. Jinak můj starý 1,1 měl okolo 140 000 km jednu závadu za druhou: Přepínač světel na volantu, přepínač stěračů, potenciometr škrtící klapky (drahá výměna) a nakonec vůle v uložení zadní nápravy. Tady už byla oprava natolik nerentabilní, že auto šlo z domu. Ale motoricky perfektní, také převodovka, nápravy, vše O.K.
12.01.2015 | 18:45:17 | | 89.102.162.* Reagovat
RE:
Tak trochu závidím Vaši městskou strukturu. V mém případě je úplně jedno jaký vůz použijete, na výrobci udávanou spotřebu nemáte šanci se nikdy dostat. Umím jezdit hodně ,,eko", ale tady si prostě nepomohu. Krátké trasy (do5km), studené starty (4-6 za den), na hlavních silnicích přechody pro chodce po cca 150 metrech (fakt nekecám). Kdybych nastartoval a jakžtak plynule projel městem, pak se nepochybně dostanu pod 7 L/100km, ale za současného stavu není šance. Jestli jezdíte po Praze do 5.5litru, tak to máte moc hezkou (plynulou) cestu, v podstatě odpovídající kombinovanému až mimoměstskému provozu.
13.01.2015 | 14:34:43 | Roman B. | 192.168.1.* Reagovat
RE:
5,5 je výrobcem udaná spotřeba ve městě. A kupodivu sedí i v reálu. Mimo město je udaná 4,1, což lze dosáhnout stylem "strejda v klobouku", ale jde. Moje minimum na dovolené ve čtyřech bez zavazadel bylo 3,9. Maximální spotřebu mám na dálnici, kde jezdím 140 - 160 km/h (mimo kamery které vím kde jsou, protože tam jezdím obden) 6,2 l/100 km. Hlavně se mě neptej, jak to že jiná auta nedosahují výrobcem udané spotřeby. Vím proč, ale nevím proč tyto kolíňata ji dosahují. Že by Toyota nelhala a nepodváděla? Nevím. Maximálku mám vyšší než udává výrobce a zrychlení 0-100 mám nižší než udává výrobce. Takže vlastně Toyota lže v záporných hodnotách :-) Mám to auto skoro 10 let a nemám důvod lhát. Jo, a v servisu jsem ještě kvůli závadám NIKDY nebyl. Jen oleje, údržba. Uf, končím. Zdar!
16.01.2015 | 21:43:03 | | 89.102.162.* Reagovat
RE: ešte minule si tu písal, že už NEJAZDIS po diaľnici...:))
P.S. Odkedy má C1 palubný počítač ?..:))
16.03.2015 | 11:23:10 | ľuboš | 85.237.234.* Reagovat
RE: Stando, nože už toľko nedrístaj. 106 NEMALA a NEMA PC..., takže si nevycucávaj
spotrebu z brucha.
a rozprávke, ako ideš 160 km/h so 106, keby ju nemala moja žena, tak Ti to aj zožeriem..., prečo sa strápňuješ?
16.01.2015 | 22:12:14 | ľuboš | 85.237.234.* Reagovat
RE: Stando, nože už toľko nedrístaj. 106 NEMALA a NEMA PC..., takže si nevycucávaj
Při měření spotřeby vyjetím plné nádrže a dotankováním opět do pla, a to vždy po cca 500 km, ti vyjde mnohem přesnější spotřeba, než je odchylka PC. A pokud mám tuto spotřebu opakovaně po dobu třeba 8 roků, tak mi nebudeš zrovna ty říkat, že tomu tak není. Mě je celkem u prdele, kolik tobě ukazuje PC. Pro mě je podstatné, kolik do nádrže natankuju, zaplatím, a potom najedu. Kdybys byl starej praktik, jak se tady všem snažíš namluvit, tak bys to věděl. Ale co chtít po někom, kdo v rozporu se vším tvrdí, že zimní gumy mají vždy nižší valivý odpor než letní?
17.01.2015 | 11:02:21 | | 89.102.162.* Reagovat
RE: Stando, nože už toľko nedrístaj. 106 NEMALA a NEMA PC..., takže si nevycucávaj
Takhle ale nespočítáš spotřebu ve městě.To by jsi musel jezdit jenom město celou nádrž.
17.01.2015 | 16:48:05 | | 37.188.138.* Reagovat
RE:
Před pár lety jsem měl C1 jenom do města. Takže buď stála u domu, nebo na parkovišti zaměstnavatele, kam jsem denně dojížděl (ve městě). Taky jsem s ní jezdil na nákupy se svojí budoucí ženou, která měla auto větší a žravější. Takže opravdu jsem vyjezdil několik nádrží jenom po městě. Jezdil jsem taky služebně po Praze, konkrétně Holešovice, holešovičky, Letná, Dejvice, muzeum, Žitná (zpět Ječná nebo obráceně, to se mi už plete), Karlovo náměstí, takže docela poctivě. To ještě sám, za svobodna. Později, když jsem se oženil a změnil práci, tak se situace zklidnila a jezdím už po městě jenom přes týden, a o víkendech okresky. Dálnice jsem jezdil, když byla známka za 1200 tuším. Po zdražení na 1500 už ji bojkotuji. "Kvalita" dálnic za ty prachy nestojí.
17.01.2015 | 16:55:31 | | 89.102.162.* Reagovat