Jak si již z fotek můžete všimnout, jedná se o Felici s novou tváří, která se podle mého názoru vcelku zdařila, líbí se mi a možná úplně ze všech metalíz právě tato zelená a po ní nejspíše modrá, ostatně na barvu to nejezdí, a je to subjektivní názor každého z nás. Dále se mi líbí zadní lemy v barvě, které auto zlehka přifukují a hlavně odlišují od ostatních v základních verzích. Při hlubším pohledu mě překvapily plastové podběhy, což je opět doplněk, který neměla každá. Vím, že to jsou prkotiny, ale takovéto malé ,,zázraky“ odlišují Felicii od Felicie, a je fajn vědět, že máte něco na víc. Podle servisní knížky, zjišťuji, že bylo vyrobeno pro německý trh a tam také strávilo první roky svého života, než byla roku 2001 dovezena k nám do Čech.
INTERIÉR
Co se týče exteriéru, tak znovu opakuji, každý si udělá obrázek sám a každý si i odpoví, jestli se mu design líbí nebo ne, tak proto estetiku nechám plavat a podíváme se do interiéru, kde jsou zase některé prvky navíc, a nějaká ta maličkost Vám může i hezky zpříjemnit život, jako například otevírání kufru páčkou od řidiče nebo dokonce výškově nastavitelná sedadla, čtyř ramenný volant s airbagem, známý z Volkswagenu Golf třetí generace. Airbag je též u spolujezdce v palubní desce, kde u verzí bez, bývá kastlík, tímto přicházíme o prostor pro odkládání věcí, toto jest vykompenzováno úložným boxem ve středu palubní desky pod autorádiem, který se dá vyjmout, což je jeho přednost, ale objemu moc nepobral. Vrátím se zpět k airbagům, zajímalo by mne jak vlastně fungují, myslel jsem, že při určité nárazové rychlosti vylítnou, ale po zkušenosti, kdy jsem felicii, akorát kombi, poslal přímo na světlo do zdi a zastavilo se okamžitě, s airbagem to ani nehnulo a nárazová rychlost mohla být okolo 40 km/h. Tak jen v duši doufám, že nejsou na parádu a netvoří jen pocit bezpečí. Čímž, ale odbočuji – mezi boxem a řadící pákou jsou dvě odkládací místa pro kelímky na pití, jehož použití nedoporučuji při jízdě po kruhovým objezdu, kdy se Vám podaří vytvořit si dočasný rybník v lepším případě na gumových koberečkách. Poohlédneme-li očima nahoru, tak nad autorádiem je umístěn popelník, nad ním ovládání ventilátorů a dále ovládací prvky v podobě výstražného trojúhelníku, vyhřívání zadního okna plus zapínání předních a zadních mlhovek, vše je přehledné a vždy na dosah. Jedna z věcí, které přece jen kazí jinak vcelku slušnou ergonomii v interiéru je nemožnost nastavit si volant, který je lehce vyosen, a po přesednutí z jiného vozu si můžete připadat jako v autobusu. Mě osobně najít si správnou polohu za volantem nečiní problém, ale najdou si lidé, kteří by rádi ocenili polohovatelný volant a toto beru jako nedostatek a v automobilu z roku 98 v té lepší výbavě bych to nepředpokládal, ale budiž. Jinak prostorově je na tom dobře, optimálně pro 4 lidech. Pasažéři si nestěžují, v 5 už to tak pohodlné není a komentáře typu ,,Posuň se!“ ,, A kam ty vole“, nejsou neobvyklé, pro řidiče úsměvné. Do kufru mrtvolu neschováte, nicméně Mariusz Trynkiewicz by nezoufal.
Výhled a celkově rozhled i za pomocí v našem případě vnějších elektrických zrcátek je úplně v pohodě a asi nemá cenu se nad tím nějak pozastavovat a rozepisovat.
MOTOR
Nad čím se pozastavím je určitě srdce, které buší v tomhle hatchbacku. Je to německý motor o objemu 1,6 litru s výkonem 75 koní při 4 500 ot. a nejvyšší točivý moment 135 NM se dostaví ve 3 500 ot.. Co to znamená? Žádná honba za otáčkami, všude to píšou a je to pravda, tohle srdce má charakteristiku dieslu, vyjma té spotřeby. Jak reaguje na sešlápnutí plynu, je překvapující, reaguje téměř okamžitě a na jakýkoliv rychlostní stupeň se dere dopředu. Jistě, že to není žádný závoďák, ale musím uznat, že snahu má a sílu taky, ostatně pokud si chcete udělat nějaký obrázek, níže je naměřená dynamika, je důležité zdůraznit, že se měřilo klasicky postaru, a to za pomocí tachometru společně se stopkami a auto bylo na zimních pneumatikách o rozměrech 165/ 70 R13. Na letních by to mohlo být o kousek lepší.
NAMĚŘENÁ DYNAMIKA
Pružné zrychlení:
40 – 80 km/h na 3 rychlostní stupeň – 7, 19s 60 – 100 km/h na 3 rychlostní stupeň – 7, 33s 60 – 120 km/h na 3 rychlostní stupeň – 14, 17s 60 – 120 km/h postupné řazení z 3. na 4. rychlostní stupeň – 13, 79
60 – 100 km/h na 4 rychlostní stupeň – 10, 8s 80 – 120 km/h na 4 rychlostní stupeň – 12, 37s 50 – 90 km/h na 4 rychlostní stupeň – 10, 2s
80 – 120 km/h na 5 rychlostní stupeň – 15, 88s
(2 osoby, zimní pneu 165/70 r 13)
MAX. RYCHLOST: dle GPS 193 km/h (downhill)
Dynamice napomáhá váha vozu, která činí něco přes 1000 kg. To je podstatný faktor. Felda netahá žádná zbytečná kila navíc, což se, ale zase určitě musí projevit při vážnější autonehodě, viděl jsem nejednu rozpáranou jako králíka ze Slunce sena..., ale když se jezdí s rozumem a nepotkáte kokota, právě ta váha je veliký bonus a pozitivum. Horší je rozložení váhy, motor je sám o sobě dost těžký, nehledě na to, že když se na něj podíváte z bočního pohledu, uvidíte jak je ještě nakloněn dopředu. Takže na přední nápravě je vcelku velká hmotnost, a to už napovídá, že se dostavuje jistá nedotáčivost, v našem případě ještě podpořena zimním obutím. Tato nedotáčivost, se dá řekněme docela zlehka korigovat plynovým pedálem, stačí ubrat a ono se to srovná, samozřejmě pokud nejste za hranicí fyziky, a pokud ano, napište mi prosím jak je to s těmi AIRBAGY.
Nakousl jsem jízdní vlastnosti tak něco málo k tomu podvozku. Že to má tlumiče a pružiny je fajn, tlumí to a pružíto, je to spíše tvrdší, ostatně docela komfortní, ale nic extra, zase na druhou stranu žádný podprůměr, u tehdejšího konkurenta té doby Fiat Punto je daleko komfortnější, Fiat ten byl hodně tvrdý.Vpředu je stabilizátor a ještě to je posíleno rozpěrnou tyčí. Snižuje to náklony v zatáčkách, nikoliv, že by žádné nebyly, to oni jsou, a vcelku veliké, ale oproti Felicii bez těchto dvou dovolím si napsat zásadních komponentů jsou to nebe a dudy. K ovládání nám napomáhá posilovač řízení, který je příjemně naladěn, nejsem zastáncem posilovačů řízení, což se dnes nenosí, ale tady to vůbec není pře posilované jako u nástupce Škody Fabie (první generace), kde s naladěním vypomáhal bubeník Rick Allen se zlomenou rukou, jinak si to nedovedu vysvětlit. Rozložení pedálů mojí osobě vyhovovalo jak jen mohlo, brzdění společně s meziplyny bez větší námahy to potvrzovaly. Samozřejmě vše je o zvyku, taková spojka spíná hodně dole, ale jinak nic zvláštního se u pedálů nekoná. Kulisa řazení je taková jaká je, klimbavá, máte zařazeno, a posunky doleva, doprava nejsou neobvyklé, ale stejně to tak bylo i u Passata 3B prémiového vozu té doby od VW. Jinak řazení má v celku přesné a krátké dráhy, přeřadit se dá ve zlomku vteřiny. Pojďme se si říct ještě něco na rovinu k tomu podvozku.
Pokud vyrazíme za barák na nějakou tu okrsku a pojedeme rychle, zjistíte, že takhle ne, a to plaváním podvozku při nějakém tom odskočením za doprovodu škrtáním pneumatik o plastové podběhy, to už, ale opravdu jízdou nutíme Felici k něčemu, k čemu vůbec není určená, na nějakou divokost raději zapomeňme. Protože více utaženějších zatáček a k tomu horší stav silnice, měřeno počtem děr, výmolů a nerovností, tím jsou jízdní vlastnosti nebezpečnější, podvozek tohle nezvládá. Takže v klidu ano, rychle na špatné vozovce ne. Na druhou stranu na běžné, nijak narušené silnice je stabilní, drží směr a ani náhlé změny směru jízdy nečiní vozu při dodržování předpisové rychlosti problém. Jakmile cestovní rychlost zvyšujeme měly bychom si náhlé změny směru trošičku promýšlet, a nejednat zbrkle, vše hezky za v času a předběžně. To se, ale skutečně bavíme o vyšších rychlostech nad 130 resp. 140 km/h. Já osobně, když s Felicií jedu rychleji, snažím se jí vodit řekněme-li v přímce, žádné trhavé pohyby volantem abych si nepřivodil starosti, a ono mi to funguje.
BRZDOVÝ SYSTÉM
Náš vůz má vpředu kotoučové a vzadu bubnové brzdy podpořeny systémem ABS. ABSko bych hnal svinskym krokem z vozu a to hlavně v zimě. Přehnaně zasahuje, myslím si, že někdy spíše škodí, než přináší pozitiva. Obešel bych se bez něho a zabrzdil bych si lépe, takhle vás posouvá o v lepším případě decimetry kupředu kam vůbec nechcete. Za mokra, je vše v pořádku, téměř nezasahuje, vlastně ani si snad nemohu vybavit, kdy by zasáhlo, ale ty zimy, ty mi z hlavy nevymaže ani amnézie. To jsem teda trošku zdrbnul, ale oprávněně, jinak jak to brzdí? Dostatečně na to, aby to zastavilo. Zase mohl bych psát o tom, že při obsažení 5 osobami to je tak tak na hraně, že při vyšších rychlostech na ně opatrně a jak to rychle vadne, ale to už bych Vám dával další důvody dělat ze sebe blbce, takže brzdy se dávkují dobře a svůj účel splňují, v nízké rychlosti mají řekl bych i razantní nástup a s lehkou felicií nemají problém. Ruční brzda funguje k tomu účelu, ke kterému je navržena, na nějaké otočky o 180 stupňů zapomeňte, ano jde to, chce to, ale jistou dávku sebezapření, a stejně výsledek není stoprocentní, tohle se Felině nelíbí a já jí i chápu. To je jenom taková připomínka, pokud by tuhle recenzi četl někdo, kdo si na tom zakládá a hledá auto pro tyto účely.
SPOTŘEBA
Spotřeba paliva se odvíjí stejně jako u jiných vozů stylem jízdy a provozním okolnostem, dá se jet za 6 litrů při klidné ustálené jízdě v rychlostech mezi 80 – 90 na nejvyšší rychlostní stupeň, jestliže chceme nebýt brzdou provozu a jezdíme okolo 100, vejdeme se do 7 litrů, to vše při jízdě mimo město, ve městě je to poněkud horší, bohužel nemám změřeno, ale kombinovaná se dá ustálit na 7, 5 – 8 litrech. Když pojedeme poněkud bez ohledu na životní prostředí a naše zdraví, není problém aby si motor vzal i 12 litrů, fanoušci TDI se asi smějí. Ale tak to prostě je a nemá cenu si něco nalhávat. Zdůrazňuji, že za 12 litrů běžný uživatel jezdit nebude, ani při častém využití potenciálu motoru.
Moje shrnutí
Škoda Felicia 1.6 je solidní vůz pro nenáročné řidiče. Její přednosti jsou v náhradních dílech, které nestojí tisíce koruny, ale nanejvýš stokoruny. Pokud jde uživateli o přemístění z bodu A do bodu B a nebýt při tom brzdou, račte si jí koupit. Nemám více co bych k tomu dodal. Přeji Vám mnoho šťastných kilometrů.
Myslím, že to bolo v roku 1998, keď som kúpil Feldu Combi práve s týmto motorom. Urobil som niekoľko ciest do Chorvátska. To auto išlo ako žihadlo. Držať aj dlhší čas na diaľnici viac ako 170 nebol problém. Ak sa dobre pamätám, mix spotreba sa pohybovala 7,5-8. Podvozok bol trocha horší, do komfortu mal ďaleko. Felda začala dosť skoro chytať hrdzu na zadných blatníkoch. Za krátko prišla Fabia, tak som Feldu dal na protiúčet. Na motor 1.6 spomínam v dobrom.
15.06.2015 | 13:44:25 | Rick
| 195.28.86.*Reagovat
Komentáře uživatelů k recenzi Škoda Felicia
Super motor
Myslím, že to bolo v roku 1998, keď som kúpil Feldu Combi práve s týmto motorom. Urobil som niekoľko ciest do Chorvátska. To auto išlo ako žihadlo. Držať aj dlhší čas na diaľnici viac ako 170 nebol problém. Ak sa dobre pamätám, mix spotreba sa pohybovala 7,5-8. Podvozok bol trocha horší, do komfortu mal ďaleko. Felda začala dosť skoro chytať hrdzu na zadných blatníkoch. Za krátko prišla Fabia, tak som Feldu dal na protiúčet. Na motor 1.6 spomínam v dobrom.
15.06.2015 | 13:44:25 | Rick | 195.28.86.* Reagovat