Recenze Škoda Fabia 1.2
“Mezi inženýry jako já, kteří studovali strojírenství, jsou někteří nadšenci, kteří pociťují zvláštní výzvu řídit auto s takovým motorem až do maximálního počtu kilometrů.”
Žádná ztráta oleje levná údržba autoservisy v Česku už tento motor dobře znají.
Slabé stránky
Krátký interval výměny motorového oleje vysoká spotřeba paliva při nízkém výkonu se zapnutou klimatizací je spotřeba katastrofální
Závady a opravy na autě
Už při koupi auta zobrazila OBD2 diagnostika chybový kód, který signalizoval vynechávání zapalování ve druhém válci. Po 3–4 měsících se rozsvítila oranžová kontrolka údržby motoru a plynový pedál přestal úplně fungovat. Poprvé byly vyměněny zapalovací svíčky a druhá zapalovací cívka, ale stejný problém se objevil znovu po 1–2 měsících. Tentokrát byl vyměněn druhý vstřikovač (cca 7000 CZK). Od té doby motor neukazuje žádný chybový kód již dva roky.
Hodnocení a zkušenosti s autem
Myslím, že toto auto je jedním z nejlepších aut pro začínající řidiče. Mladí začínající řidiči mají tendenci jezdit velmi rychle, a toto auto má samo o sobě rychlostní limit díky slabému motoru. Pokud chceš šetřit palivo, jako u všech ostatních aut, musíš používat velmi nízké otáčky. Podle mých zkušeností by to mělo být kolem 2500–3000 ot./min. Pak je to v pořádku. Když zapneš klimatizaci a jedeš v zácpě v Praze, není překvapivé, že spotřeba je kolem 9–10 l/100 km. Spotřeba paliva na palubním počítači není přesná, měla by být o 0,5–1 l/100 km vyšší. Ale kromě léta je to v pořádku. Jezdil jsem do práce brzy ráno kolem 5:30–6:00 a bez klimatizace jsem téměř vždy dosáhl spotřeby 5 l/100 km z Prahy do Řeže (ÚJV). Spotřeba na dálnici bohužel není ideální, ale ani špatná. Z Prahy-Zličína do Plzně často zkouším jezdit rychlostí 130–140 km/h a spotřeba je kolem 7 l/100 km bez klimatizace, s klimatizací 8 l/100 km.
Je už dobře známo, že tento motor není ideální pro tepelné hospodářství, proto má druhý válec vyšší teplotu. Myslím, že poškozený druhý vstřikovač byl z tohoto důvodu. Podle mého názoru by se motorový olej měl měnit každých 150 provozních hodin. Vzduchový filtr se také špiní rychleji. Měním vzduchový filtr každých 15 000 km a vidím, že je již znečištěný. Takže motor bohužel není tak spolehlivý, majitel musí motor velmi pečlivě udržovat. Osobně vždy tankuji s přídavkem Millers Oils Petrol Power ECOMAX. Jak všichni ví, auta s těmito motory jsou už docela stará, hodnota aut se v současnosti pohybuje kolem 20 000–30 000 CZK. Chci toto auto používat, dokud motor nevypoví službu, protože náklady na opravu by byly rozhodně vyšší než cena auta. Jako strojní inženýr mám však za cíl s tímto motorem ujet ještě 700 000 km, abych mohl na počítadle vidět 1 milion km. Kdo ví?
Nejsem rodilý mluvčí češtiny, tato recenze byla strojově přeložena pomocí ChatGPT.
Nějak to tu přerostlo v jinou diskusi, jak jsem do toho omylem zamotal Mulita. Nicméně, k věci. Já bych myslel, že právě strojní inženýr po všem tom, co je o těchto motorech známo, o HTP ani nezakopne, natož aby se pokoušel s ním najet milión km. Ono to asi ani nejde, to už by někdo najel a zřejmě by se to vědělo.
Tak nevím, zda Mulit je strojní inženýr, ale měl podstatně realističtější cíl, ujet s tím motorem 500000 km. Což se nepodařilo...I když netvrdím, že motor za to nějak může (rozpad katalyzátoru). Kolik již bylo zničeno motorů jen rozpadem katalyzátoru, čili v prý v zájmu přírody, by nikdo nespočetl. S jedničkovou Fabií lze opravdu zažít malé radosti, specifické pro tento vůz. Např. - už 2 roky se nerozvítila kontrolka motoru (kuře). To je opravdu pecka, ale jen pro majitele Fabie 1. U kvalitního auta majitel ani neví, že tam taková kontrolka je. Myslet si, že s HTP se najede milión km, je opravdu pozoruhodné. Pokud se tedy nejedná o srandu.
Asi došlo k omylu s jiným přispěvatelem. Měl jsem Fábii jen na zkoušku a neměl jsem s ní žádné plány. Měl jsem dvojkovou Fabii pár dnů. Karoserie, podvozek super, motor bída.
Ano, omlouvám se, popletl jsem Mulit a Maršál. Mulit je na minivozy, Maršál na HTPčka. Správně mělo být Richard Maršál, viz recenze Fabia HTP, rok 2003, a následná diskuse. Děkuji za upozornění.
Jo jo, já preferuji minivozy, ale takové, co mají solidní prostor pro řidiče a šířku auta jako je Felicia. Takže Kolíně, nebo Twingo, nebo Citigo. Matiz je moc úzký a toho bych zpátky nechtěl. Sice se s ním dobře parkuje, ale nesedí na cestě a plave. No a další mini auta typu Fiat Seicento nebo Daewoo Tico - tak v těch jsem se necítil dobře vůbec. Ono totiž není minivůz jako minivůz. Kolíně, Twingo, Citigo je de facto jen zkrácená Felicia. Co se týká rozměru. Ta šířka je důležitý faktor. Aby auto sedělo na cestě, musí mít šířku jako Felicia 1635 mm, Kolíně 1630 mm, Citigo 1641 mm, Twingo 1630 mm.
Zatímco Tico 1400 mm, Matiz 1495 mm, Seicento 1508 mm - jsou moc úzké, což má negativní vliv na jízdní vlastnosti.
Takže na všechny minivozy nejsem. Jen na ty, co jsou široké jako Felicia. Těch 13,5 centimetrů rozdílu mezi Matiz (Tico, Seicento) a Kolíně (Twingo, Citigo) dělá strašlivý rozdíl v jízdních vlastnostech v neprospěch Matize ( Tica, Seicenta). A těžko existuje někdo, kdo to má více vypozorované než já, když jsem v tom tak dlouho jezdil. Závěr je jasný. Auto musí být široké jako Felicia, Kolíně, Twingo, Citigo, aby sedělo na cestě. Co je užší - to nebrat. Stabilita v zatáčkách, stabilita při změně směru jízdy, stabilita ve větru je totiž důležitý faktor. Jeden z nejdůležitějších.
Miniauta mají různou délku, např. Citigo je proti kolíněti o 11 cm delší, takže má i slušný kufr. Má i dobré motory. Mě se vpředu sedělo hůře než v kolíněti a tak dobře se neřídí. Citigo je tišší. Kdyby kdysi bylo kolíně a Citigo aspoň přibližně za podobnou cenu, vybral bych Citigo, neboť je větší. Pokud jde o šířku auta, jsem rovněž skromný, vyhovuje mi těsně pod 170 cm. Fabia 4 má 175 cm a to už je při couvání a manévrování znát. Už to pro mě není zcela komfortní.
Když jsem dělal brigádu v jednom menším regionálním pivovaru, rozvážel jsem sudy piva po hospodách, kde si je objednali. Vozil jsem to velkým autem. Takovým jako jezdí v Americe s tím nákladovým prostorem. Byl to automat. Značku auta si už nevzpomenu. Dobře se s tím jezdilo, páč z toho auta byl fakt výhled. To je největší vymoženost velkého auta. Skvělý výhled, sedíš výše. Bylo to silné auto. A šířka mi nevadila, páč jsem s tím jezdil jen k hospodám do místa, které bylo vyhrazeno pro přepravu nákladu. Takže jsem neřešil parkování. Ani rozměry auta mi nevadily obecně. Můj mozek se pružně přizpůsobil tomu velkému vozu.
Jenže zcela jiná situace je v případě soukromých jízd. To jezdím třeba na poštu nebo k obecnímu úřadu, nebo k doktorovi, nebo do Tesca apod. No a tam všude se musím nějak vpasovat mezi ostatní auta do přihrádek dělaných podle norem z 90. let, kdy jezdily Felicie. Skoro všude jsou ty přihrádky tak úzké, že se tam člověk sotva vejde s průměrným autem. Nevím, proč to dělají tak natěsno, když dneska mají lidi SUV apod. Je to psycho. Je to forma nějakého sado masochismu. Sadista je ten, kdo ta pole určuje (asi architekt) a masochisti jsou lidi, co tam zkoušejí parkovat. Čím větší auto - tím větší masochista.
Patrně záleží, dle jaké normy (jak staré) jsou ta parkovací místa dělána. Novější parkoviště už mají místa širší. Nevidím, že by s velkým autem někdo parkoval na těchto čarami vymezených místech pohodlně. Ano, on se tam nějak vejde. Udělá si i místo pro vystoupení z vozu, takže na druhé straně vpravo je až u čáry. Kdo si stoupne vedle vpravo, má smůlu. Těžko bude vystupovat z auta. Ale to je jeho problém, jasné.
Lžeš, Vašku. Jsi afektovaný, zžennštilý ťuplas. Zhýčkaný, rozmazlený bobek, co má problém vylézt z auta, aby si moc nenamáhal svoje svaly. Ty tu chceš dávat kázání, feminní Vašku? Komu? A s tvojí neschopností už musíš mít auto odřené ze všech stran. Jsi navíc agresivní a deprivant.
Přesně tak. Když budu mít velké auto, už se mi bude špatně vjíždět i vyjíždět z garáže, z domu, manipulovat na vlastním pozemku. Každý den a den za dnem. Spousta lidí to řeší tak, že parkuje na ulici. Takových je kolem spousta. Já to nedělám a jsem přizpůsoben svému, mohu to nazvat-komfortu, včetně auta. Bydlím v bloku, který má délku od křižovatky ke křižovatce tak 100 m. Dříve (do r. 1990) tam večer (neřeším přes den) neparkoval nikdo. Pak to postupně narûstalo a dnes klidně i 10-14 aut. Ulice se stávají neprůjezdnými. A nikoliv, že všichni ti lidé nemají garáže, nemají pozemky. Někteří mají. Ale např. se Supem nebo Octou tam paní (ani pán) prostě nezajede. To by dalo práci, možná by to i musel(a) nacvičit a trvalo by to nějakou dobu, a pak zase ven, otvírat vrata, zavírat vrata, to přece nebude dělat.
Tak vrata snad otvírá pro malé auto úplně stejně jako pro velké ne? :-))), jinak že někdo neumí parkovat - není problém auta, ten sedí mezi volantem a sedačkou...
Jsi afektovaný, zžennštilý ťuplas. Zhýčkaný, rozmazlený bobek, co má problém vylézt z auta, aby si moc nenamáhal svoje svaly. Ty tu chceš dávat kázání, feminní Vašku? Komu?
Někdy bývá příčinou stání na ulici třeba i to, že garâž se postupně stala skládkou jiného bordelu a na její původní účel jaxi již nezbývá místo. Pak jsou i případy, že do tzv. garáže se auto nikdy nedostalo, páč tam zkrátka vždy bylo, je a bude něco jiného :0)
Komentáře uživatelů k recenzi Škoda Fabia
Nějak to tu přerostlo v jinou diskusi, jak jsem do toho omylem zamotal Mulita. Nicméně, k věci. Já bych myslel, že právě strojní inženýr po všem tom, co je o těchto motorech známo, o HTP ani nezakopne, natož aby se pokoušel s ním najet milión km. Ono to asi ani nejde, to už by někdo najel a zřejmě by se to vědělo.
21.09.2024 | 11:00:07 | Ital | 37.48.21.* Reagovat
RE:
Ale jo, v klidu jde, musíš přikoupit plachtu a stěžeň...
21.09.2024 | 18:25:51 | Vašek | 31.30.174.* Reagovat
Tak nevím, zda Mulit je strojní inženýr, ale měl podstatně realističtější cíl, ujet s tím motorem 500000 km. Což se nepodařilo...I když netvrdím, že motor za to nějak může (rozpad katalyzátoru). Kolik již bylo zničeno motorů jen rozpadem katalyzátoru, čili v prý v zájmu přírody, by nikdo nespočetl. S jedničkovou Fabií lze opravdu zažít malé radosti, specifické pro tento vůz. Např. - už 2 roky se nerozvítila kontrolka motoru (kuře). To je opravdu pecka, ale jen pro majitele Fabie 1. U kvalitního auta majitel ani neví, že tam taková kontrolka je. Myslet si, že s HTP se najede milión km, je opravdu pozoruhodné. Pokud se tedy nejedná o srandu.
13.09.2024 | 09:45:11 | Ital | 78.80.124.* Reagovat
RE:
Asi došlo k omylu s jiným přispěvatelem. Měl jsem Fábii jen na zkoušku a neměl jsem s ní žádné plány. Měl jsem dvojkovou Fabii pár dnů. Karoserie, podvozek super, motor bída.
13.09.2024 | 14:16:32 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
RE:
Ano, omlouvám se, popletl jsem Mulit a Maršál. Mulit je na minivozy, Maršál na HTPčka. Správně mělo být Richard Maršál, viz recenze Fabia HTP, rok 2003, a následná diskuse. Děkuji za upozornění.
13.09.2024 | 19:50:21 | Ital | 89.24.33.* Reagovat
RE:
Jo jo, já preferuji minivozy, ale takové, co mají solidní prostor pro řidiče a šířku auta jako je Felicia. Takže Kolíně, nebo Twingo, nebo Citigo. Matiz je moc úzký a toho bych zpátky nechtěl. Sice se s ním dobře parkuje, ale nesedí na cestě a plave. No a další mini auta typu Fiat Seicento nebo Daewoo Tico - tak v těch jsem se necítil dobře vůbec. Ono totiž není minivůz jako minivůz. Kolíně, Twingo, Citigo je de facto jen zkrácená Felicia. Co se týká rozměru. Ta šířka je důležitý faktor. Aby auto sedělo na cestě, musí mít šířku jako Felicia 1635 mm, Kolíně 1630 mm, Citigo 1641 mm, Twingo 1630 mm.
Zatímco Tico 1400 mm, Matiz 1495 mm, Seicento 1508 mm - jsou moc úzké, což má negativní vliv na jízdní vlastnosti.
Takže na všechny minivozy nejsem. Jen na ty, co jsou široké jako Felicia. Těch 13,5 centimetrů rozdílu mezi Matiz (Tico, Seicento) a Kolíně (Twingo, Citigo) dělá strašlivý rozdíl v jízdních vlastnostech v neprospěch Matize ( Tica, Seicenta). A těžko existuje někdo, kdo to má více vypozorované než já, když jsem v tom tak dlouho jezdil. Závěr je jasný. Auto musí být široké jako Felicia, Kolíně, Twingo, Citigo, aby sedělo na cestě. Co je užší - to nebrat. Stabilita v zatáčkách, stabilita při změně směru jízdy, stabilita ve větru je totiž důležitý faktor. Jeden z nejdůležitějších.
14.09.2024 | 08:01:05 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
RE:
Miniauta mají různou délku, např. Citigo je proti kolíněti o 11 cm delší, takže má i slušný kufr. Má i dobré motory. Mě se vpředu sedělo hůře než v kolíněti a tak dobře se neřídí. Citigo je tišší. Kdyby kdysi bylo kolíně a Citigo aspoň přibližně za podobnou cenu, vybral bych Citigo, neboť je větší. Pokud jde o šířku auta, jsem rovněž skromný, vyhovuje mi těsně pod 170 cm. Fabia 4 má 175 cm a to už je při couvání a manévrování znát. Už to pro mě není zcela komfortní.
14.09.2024 | 11:12:22 | Ital | 78.80.18.* Reagovat
RE:
Když jsem dělal brigádu v jednom menším regionálním pivovaru, rozvážel jsem sudy piva po hospodách, kde si je objednali. Vozil jsem to velkým autem. Takovým jako jezdí v Americe s tím nákladovým prostorem. Byl to automat. Značku auta si už nevzpomenu. Dobře se s tím jezdilo, páč z toho auta byl fakt výhled. To je největší vymoženost velkého auta. Skvělý výhled, sedíš výše. Bylo to silné auto. A šířka mi nevadila, páč jsem s tím jezdil jen k hospodám do místa, které bylo vyhrazeno pro přepravu nákladu. Takže jsem neřešil parkování. Ani rozměry auta mi nevadily obecně. Můj mozek se pružně přizpůsobil tomu velkému vozu.
Jenže zcela jiná situace je v případě soukromých jízd. To jezdím třeba na poštu nebo k obecnímu úřadu, nebo k doktorovi, nebo do Tesca apod. No a tam všude se musím nějak vpasovat mezi ostatní auta do přihrádek dělaných podle norem z 90. let, kdy jezdily Felicie. Skoro všude jsou ty přihrádky tak úzké, že se tam člověk sotva vejde s průměrným autem. Nevím, proč to dělají tak natěsno, když dneska mají lidi SUV apod. Je to psycho. Je to forma nějakého sado masochismu. Sadista je ten, kdo ta pole určuje (asi architekt) a masochisti jsou lidi, co tam zkoušejí parkovat. Čím větší auto - tím větší masochista.
16.09.2024 | 08:36:33 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
RE:
Zvláštní, že tyhle potíže má jen někdo s miniautem, já s SUV parkuju naprosto pohodlně...:-)
16.09.2024 | 11:03:43 | Vašek | 31.30.174.* Reagovat
RE:
Patrně záleží, dle jaké normy (jak staré) jsou ta parkovací místa dělána. Novější parkoviště už mají místa širší. Nevidím, že by s velkým autem někdo parkoval na těchto čarami vymezených místech pohodlně. Ano, on se tam nějak vejde. Udělá si i místo pro vystoupení z vozu, takže na druhé straně vpravo je až u čáry. Kdo si stoupne vedle vpravo, má smůlu. Těžko bude vystupovat z auta. Ale to je jeho problém, jasné.
16.09.2024 | 11:56:34 | Ital | 37.48.38.* Reagovat
RE:
Lžeš, Vašku. Jsi afektovaný, zžennštilý ťuplas. Zhýčkaný, rozmazlený bobek, co má problém vylézt z auta, aby si moc nenamáhal svoje svaly. Ty tu chceš dávat kázání, feminní Vašku? Komu? A s tvojí neschopností už musíš mít auto odřené ze všech stran. Jsi navíc agresivní a deprivant.
16.09.2024 | 21:34:52 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
RE:
Bacha na žilku vole....:-)))
17.09.2024 | 08:49:02 | Vašek | 31.30.174.* Reagovat
RE:
Přesně tak. Když budu mít velké auto, už se mi bude špatně vjíždět i vyjíždět z garáže, z domu, manipulovat na vlastním pozemku. Každý den a den za dnem.
Spousta lidí to řeší tak, že parkuje na ulici. Takových je kolem spousta. Já to nedělám a jsem přizpůsoben svému, mohu to nazvat-komfortu, včetně auta. Bydlím v bloku, který má délku od křižovatky ke křižovatce tak 100 m. Dříve (do r. 1990) tam večer (neřeším přes den) neparkoval nikdo. Pak to postupně narûstalo a dnes klidně i 10-14 aut. Ulice se stávají neprůjezdnými. A nikoliv, že všichni ti lidé nemají garáže, nemají pozemky. Někteří mají. Ale např. se Supem nebo Octou tam paní (ani pán) prostě nezajede. To by dalo práci, možná by to i musel(a) nacvičit a trvalo by to nějakou dobu, a pak zase ven, otvírat vrata, zavírat vrata, to přece nebude dělat.
16.09.2024 | 12:19:24 | Ital | 37.48.38.* Reagovat
RE:
Tak vrata snad otvírá pro malé auto úplně stejně jako pro velké ne? :-))), jinak že někdo neumí parkovat - není problém auta, ten sedí mezi volantem a sedačkou...
16.09.2024 | 17:57:16 | Vašek | 31.30.174.* Reagovat
RE:
Jsi afektovaný, zžennštilý ťuplas. Zhýčkaný, rozmazlený bobek, co má problém vylézt z auta, aby si moc nenamáhal svoje svaly. Ty tu chceš dávat kázání, feminní Vašku? Komu?
16.09.2024 | 21:33:22 | Mulit | 82.202.114.* Reagovat
RE:
A - potrefená husa zakejhala...:-)
17.09.2024 | 08:48:17 | Vašek | 31.30.174.* Reagovat
RE:
Někdy bývá příčinou stání na ulici třeba i to, že garâž se postupně stala skládkou jiného bordelu a na její původní účel jaxi již nezbývá místo. Pak jsou i případy, že do tzv. garáže se auto nikdy nedostalo, páč tam zkrátka vždy bylo, je a bude něco jiného :0)
18.09.2024 | 10:49:44 | Ital | 37.48.34.* Reagovat