Jeep Cherokee je opravdový terénní automobil kompaktní velikosti. Jedná se o dvou nebo čtyřdvéřové SUV, vyráběné americkou automobilkou
AMC, později převzatou Chryslerem.
První Jeep Cherokee série SJ vyráběl v letech 1974 až 1983 americký Jeep, tehdejší divize automobilky American Motors Corporation (AMC).
Auto bylo odvozené od modelu Jeep Wagoneer, který původně navrhl designér Brooks Stevens v roce 1963.
Jeep Cherokee měl dvoudveřovou karosérii a nabízel se jako "sportovní" dvoudveřová kombi verze modelu Jeep Wagoneer.
V prodejní brožurce k vozu Cherokee z roku 1974 je použitý termín "Sport Utility", kterým se dnes označují vozy kategorie SUV.
Čtyřdveřové provedení modelu Cherokee bylo uvedeno poprvé až v roce 1977.
Kromě základního modelu se Jeep Cherokee SJ nabízel ve vyšších stupních výbavy včetně verze S (Sport), Chief, Golden Eagle, Limited,
Classic, Pioneer a Laredo.
Cherokee se během své historie prodával jak na trzích s levostraným řízením, tak také ve velké Británii a Austrálii, kde se používá pravostranné řízení.
Hlavní výroba modelu Jeep Cherokee SJ byla v Toledu ve státě Ohio. Auto se také vyrábělo v Argentině, kde se model přejmenoval na Jeep Gladiator.
Cherokee se také nějakou dobu montoval v australském Brisbane, ale kvůli jeho vysoké spotřebě paliva a dražší ceně, oproti srovnatelným japonským terénním vozům,
nebylo auto na tomto trhu příliš konkurenceschopné.
Nová generace Jeep Cherokee série XJ byla představena v roce 1984. Byl to první Jeep, který dal přednost podvozku s žebřinovým rámem, oproti tradiční
konstrukci karoserie na nosném rámu. Auto, které se blížilo dnešním představám o moderním SUV, mělo inovativní vzhled, který rychle začali napodobovat
další automobilky.
První návrhy vzhledu nového Cherokee XJ pochází již z roku 1978, kdy společný tým složený z inženýrů z AMC a Renaultu navrhl několik několik prvních skic.
Tyto první návrhy Cherokee XJ měly silný evropský vliv, díky tehdejšímu partnerství s Renaultem, ale většina stylistických prvků byla navrhována americkými návrháří
pod vedením Richarda Teague.
Jeep věděl, že konkurenční General Motors vyvíjí nový nadějný dvoudveřový model Blazer. To vedlo automobilku AMC k tomu, aby angažovala jednoho z nejlepších inženýrů
pracujícího do té doby pro automobilku Ford, kterým byl Roy Lunn. Ten pro Cherokee XJ navrhl nový systém zavěšení Quadra-Link. Francouzský inženýr Francois Castaing
zase stál za vývojem nové pohonné jednotky použité v modelu Cherokee XJ. Tento motor byl mnohem menší, než motory, které se do té doby používaly u terénních vozidel
a přispěl výrazně se snížení hmotnosti nového auta.
Jeep Cherokee - historie značky auta (dokončení článku) »