Během historie modelu se vyrobilo celkem již šest generací modelu Volkswagen Jetta. Toto auto si mohli zákazníci koupit také pod jmény Atlantic, Fox, Vento, Bora, City Jetta, Jetta City, GLI a Sagitar.
V roce 2005 bylo prodáno již přes 6,6 milionů kusů tohoto vozu, přičemž přes jednu třetinu prodeje činí pouze prodeje v USA. V polovině roku 2011 se ale toto číslo téměř zdvojnásobilo, a bylo vyrobeno přes deset milionů tohoto auta. To z Volkswagenu Jetta činí jeden z nejúspěšnějších modelů značky VW.
Volkswagen Jetta je původně přepracovaným modelem Golf nabízeným jako dvou a čtyřdveřový sedan, a pětidveřové kombi – všechny pětimístné. Od svého představení ale Jetta hodně povyrostla, získala na síle a toto auto také zkrásnělo.
První generace Volkswagenu Jetta se vyráběla od srpna roku 1979, do ledna roku 1984. Výroba probíhala v továrnách v Bosně a Hercegovině, Německu, Jižní Africe a Mexiku. Celkem z továrních linek sjelo 571 030 kusů této generace vozu.
Volkswagen Jetta postavený na platformě Volkswagen Group A1 mohl mít pod kapotou jeden z těchto motorů:
- 1.1L 50 PS (37 kW; 49 hp)
- 1.3L 60 PS (44 kW; 59 hp)
- 1.5L 70 PS (51 kW; 69 hp)
- 1.6L 85 PS (63 kW; 84 hp)
- 1.6L 110 PS (81 kW; 110 hp)
- 1.8L 112 PS (82 kW; 110 hp)
- 1.6L 54 PS (40 kW; 53 hp) – diesel
- 1.6L 70 PS (51 kW; 69 hp) TD - diesel
Motory byly doplněny čtyřstupňovou manuální převodovkou, pětistupňovou manuální, nebo třístupňovou automatickou.
První generace vozu Volkswagen Jetta, navržená designérem Giorgettem Giugiarem, má následující rozměry: rozvor 2 400 mm, délka 4 270 mm, šířka 1 600 mm a výška 1 300 mm.
Druhá generace Volkswagenu Jetta se udržela na trhu jako nejdéle prodávaná generace od roku 1984 do roku 1992. Model byl vyhlášený jako "Nejlépe prodávané evropské auto
v Severní Americe".
Nová Jetta oproti svému předhůdci značně povyrostla. Délka auta se navýšila o 100 milimetrů, rozvor o 66 milimetrů a šířka o 53 milimetrů. Došlo také k navýšení
vnitřního prostoru o 14%, což posunulo Jettu z kategorie sub-kompaktních vozů do kategorie kompaktních. Vylepšení se dotkla také aerodynamiky a celkového
dílenského zpracování vozu.
Druhá generace Volkswagenu Jetta měla následující motorizaci:
- 1.3L I4 40 kW (54 PS; 54 hp)
- 1.3L I4 40 kW (54 PS; 54 hp)
- 1.6L I4 55 kW (75 PS; 74 hp)
- 1.6L I4 51 kW (69 PS; 68 hp)
- 1.6L I4 53 kW (72 PS; 71 hp)
- 1.8L I4 66 kW (90 PS; 89 hp)
- 1.8L I4 62 kW (84 PS; 83 hp)
- 1.8L I4 66 kW (90 PS; 89 hp)
- 1.8L I4 82 kW (111 PS; 110 hp)
- 1.8L I4 79 kW (107 PS; 106 hp)
- 1.8L 4x4 I4 72 kW (98 PS; 97 hp)
- 1.8L 16-v I4 102 kW (139 PS; 137 hp)
- 1.8L 16-v I4 95 kW (129 PS; 127 hp)
- 1.6L I4 40 kW (54 PS; 54 hp) - diesel
- 1.6L I4 44 kW (60 PS; 59 hp) ECOdiesel
- 1.6L I4 51 kW (69 PS; 68 hp) Turbodiesel
- 1.6L I4 59 kW (80 PS; 79 hp) Turbodiesel
Nabídka převodovek se u této generace vozu nezměnila.
V roce 1992 se na trh dostala třetí generace modelu, avšak pro evropské trhy bylo upuštěno od označení Jetta. Auto se místo toho začalo prodával pod označením Vento,
znamenajícího italsky a portugalsky "vítr".
V Severní Americe se kvůli továrním problémům premiéra odložila až na rok 1993. Jméno Jetta zde však zůstalo zachováno. Navzdory počátečním komplikacím toto auto
brzy dostálo pověsti nejlépe prodávaného Volkswagenu v USA.
Design nové generace měl na svědomí tým vedený designérem Herbertem Schaferem, a opět došlo k vylepšení aerodynamiky a bezpečnosti vozu. Jetta třetí generace byla vybavena
duálními airbagy, a díky tomu získala pětihvězdičkové ohodnocení v crash testech společnosti National Highway Traffic Safety Administration.
U této generace byla výroba dvoudveřového modelu ukončena.